Ecrukleurig ensemble bestaande uit jumpsuit met zwarte koord en jasje

Maker
Gianfranco Ferré (modehuis)
MMH.2013.0015
Modemuseum Hasselt
1980/1990

Gianfranco Ferré kreeg de bijnaam 'architect van de mode', omwille van zijn opleiding en van het typische idioom van zijn kledingcreaties. Basisvormen zoals kegels, cilinders en piramiden transformeerde hij in sculpturale silhouetten. Een mooi voorbeeld is deze ecrukleurige jumpsuit met vest waarin de vormentaal duidelijk primeert op het kleurgebruik. Van 1989 tot 1996 was hij artistiek directeur bij Christian Dior. Daarna werkte hij verder onder zijn eigen label tot hij in 2007 aan een hersenbloeding overleed. De witte blouse in een oneindig aantal variaties werd zijn bekendste handelsmerk. Ecrukleurig rechtvallend vest met lange sjaalkraag. De voorpanden hebben een kleine ronding aan de boord. Op lendenhoogte is een horizontaal zwart-wit satijnen lint en zwart borduurwerk. De rechte mouwen hebben een lange split aan de elleboognaad. De volledige vest is gedubbeld met een ecrukleurige voering. Schouderkussens. Bustier jumpsuit. Zwarte dikke sierkoord met grote kwasten. Rond de kwasten goudkleurige metalen ringen.