Donkerblauwe ceintuur voor een jong meisje

RV-6098-8
Santo Tomás Jalieza

Deze ceintuur (faja in het Spaans) is vervaardigd door Avelinda Mendoza Ortiz in Santo Tomás Jalieza. De ceintuur is geweven op een heupweefgetouw met wit katoen en vóórgekleurde synthetische draad. Avelinda verkoopt haar fajas in de markt van Ocotlán (dit is een dorp in de nabijheid van Santo Tomás Jalieza, in de Vallei van Oaxaca). Deze ceintuur is bedoeld voor meisjes van 5 á 6 jaar oud. Santo Tomás Jalieza beschikt over een dagelijkse handnijverheidsmarkt (Mercado de Artesanias) waar fajas en andere textielen verhandeld worden. Avelinda Mendoza Ortiz heeft deze ceintuur bij haar huis verkocht. Tegenwoordig (2007) worden er in Santo Tomás Jalieza fajas gemaakt in allerlei kleuren en met verschillende figuren: de faja is niet gebonden aan een bepaalde kleurencombinatie, alles is mogelijk. De productie van fajas in Santo Tomás Jalieza is tegenwoordig bedoeld voor twee soorten publiek: 1. Lokale bevolking: dit kunnen zowel vrouwen zijn uit Santo Tomás Jalieza als vrouwen uit de omgeving (andere dorpen in de Vallei van Oaxaca en de berggebieden eromheen). 2. Toeristen van binnen en buiten Mexico. Tegenwoordig (2007) dragen de vrouwen van Santo Tomás Jalieza uitsluitend westerse, moderne kleding. Een aantal vrouwen draagt wel een faja onder deze kleding, namelijk om kracht te krijgen tijdens het verrichten van zware werkzaamheden. De textielproductie en -verkoop zijn de belangrijkste bron van inkomsten in Santo Tomás Jalieza: bijna alle vrouwen uit deze plaats houden zich bezig met weven. Veel vrouwen gebruiken een faja tijdens het weven, zodat ze de spieren in hun middel niet overbelasten. Daarnaast gebruiken vrouwen direct na de bevalling een faja (dit is de enige gelegenheid waarbij vrouwen uit Santo Tomás Jalieza ook een soyate gebruiken met de faja, om de taille zo goed mogelijk in de oorspronkelijke vorm terug te laten keren). Ook wordt een rode faja gebruikt tijdens een zons- en maansverduistering, zowel op straat als binnenshuis. Men is van mening dat het ongeboren kind lichamelijke beschadigingen kan krijgen tijdens een zons- of maansverduistering, als de buik niet bedekt wordt met een rode stof. Een zwangere vrouw zou zelfs haar ongeboren baby kunnen verliezen. Ondanks dat vrouwen in Santo Tomás Jalieza en omgeving de faja gebruiken, is de productie van de faja voornamelijk gericht op de toeristische markt. Weefsters in Santo Tomás Jalieza produceren de fajas in allerlei aandachttrekkende kleuren om ze vervolgens op de lokale markt aan te bieden voor toeristen die speciaal naar deze plaats afreizen om textiel te kopen.