Doek voor de export naar Sumatra met grote middenruit met geometrisch patroon, florale motieven en vogels

ca. 1860
Sumatera

Grote rechthoekige doek, een kain Sumatra volgens de verzamelaar, waarschijnlijk een selendang. De middenruit (modang) is gevuld met jlamprang, een zich repeterend geometrisch stermotief, dat is afgeleid van de Indiase patola-doeken. De ruimte er omheen is gebatikt met ranken, bloemen en vogels. Modang was vroeger voorbehouden aan leden van de koninklijke familie (MCCabe Elliot, 1984). De doek was bestemd voor de export naar Sumatra en is gemaakt in een Peranakan batikkerij. In Lasem was een groot deel van de batik voor de export naar Sumatra bestemd. De batik produktie was grotendeels in handen van de Peranakan (van Hout, 2001).