Detail hullekap met Valenciennes kloskant, Marken

ST 63A-15b
Nederlands Openluchtmuseum
1943

Een blauwdruk met een detail van een 'hullekap' van een bakerkind of een meisje, afgewerkt met Valenciennes kloskant, gedragen op het eiland Marken. Deze Valenciennes kloskant heeft een zogenaamde vijfgaatjesgrond, ook wel 'cinq trous grond' genoemd. De kant is te dateren vanaf het midden van de achttiende eeuw. Het patroon van deze kant is minder verfijnd dan dat van kanten geproduceerd in een belangrijk kantcentrum. Ook de grond is vrij onregelmatig. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk in 1943.