Detail 'hullekap' met Valenciennes kloskant, Marken

ST 60B-89b
Nederlands Openluchtmuseum
1943

Blauwdruk van een Valenciennes kloskant aan een 'hullekap', gedragen op het eiland Marken. Deze kant heeft een zogenaamde vijfgaatjesgrond, ook wel 'cinq trous grond' genoemd, en is te dateren in het tweede kwart van de achttiende eeuw. Het patroon van deze kant is nogal primitief en minder verfijnd dan dat van kanten geproduceerd in een belangrijk kantcentrum. De detaillering is erg vervaagd, wat kan wijzen op slijtage van de kantbrief. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk in 1943.