Detail Binche kloskant voor hullekap, Marken

ST 63A-25
Nederlands Openluchtmuseum
1943

Een blauwdruk met een detail van een strook Binche kloskant voor een 'hullekap' van een bakerkind of een meisje, gedragen op het eiland Marken. Deze Binche heeft een zogenaamde vijfgaatjesgrond, ook wel 'cinq trous grond' genoemd. Soms hebben Binche kanten een cinq trous grond. Het vrij open linnenwerk en het gebruik van de halve- of netslag maken de kant tot Binche. De soorten Valenciennes en Binche lopen soms bijna naadloos in elkaar over. Deze kant is te dateren in het tweede kwart van de achttiende eeuw. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk in 1943.