Das voor een vrouw of meisje

Doorzoek de website met tags
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1950 - 1970
Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
vondst 1998-12-31

Gehaakt dasje van breiwol, voornamelijk in wit en blauw, met enkele stippen rood en groen. In de lengte drie verschillende patronen, langs de lange zijden gehaakte picots, aan de korte zijden kwastjes. Dit is een dasje voor uit de rouw. Gehaakt dasje van breiwol, vnl. in wit en ultramarijnblauw, met enkele stippen rood en groen, in de lengte drie verschillende patronen, langs de lange zijden picotjes gehaakt, aan de korte zijden kwastjes, voor uit de rouw. Het wollen dasje gedragen door de Volendammer vrouwen, zijn gebreid, gevlochten of gehaakt. Uit de rouw zijn ze van ultramarijn blauwe wol, met wat wit, soms iets rood en met een lichtere blauwe kleur. In de rouw zijn ze paars met zwart, of zwart met wit. De korte zijden van het dasje zijn meestal afgewerkt met kwastjes in de kleuren van het dasje, en de lange zijden worden meestal omgehaakt met picotjes. De dasjes worden in de lengte in drieën gevouwen en elk van die drie delen heeft een ander patroon. Wanneer een derde lelijk is geworden of "uit de mode" is geraakt, dan wordt dat deel eraf geknipt en een nieuw derde deel eraan gehaakt.Das voor een vrouw of meisje Volendam, 1950 - 1970 wol Gehaakt dasje van breiwol, voornamelijk in wit en blauw, met enkele stippen rood en groen. In de lengte drie verschillende patronen, langs de lange zijden gehaakte picots, aan de korte zijden kwastjes. Dit is een dasje voor uit de rouw.