Danskostuum jaguar/tijger met tijgermaskertjes van zwijnenborstelhaar

voor 1997
Guerrero (deelstaat)

De tijger oftewel 'tigre' in het Spaans, stelt in werkelijkheid een jaguar voor. De koloniale Spanjaarden noemden de hen onbekende jaguar een tijger. Zitlala is beroemd om zijn 'Danza de los Tigres' en om zijn tijgergevechten. In die 'gevechten' ( de danza de los batallas de tigres; de dans van het gevecht met de tijger) dragen de dansers, meestal jongemannen, leren 'helmmaskers' en tijgerpakken en gaan elkaar te lijf met dikke stukken touw, al dan niet met knopen erin gelegd. Tijgerpakken zijn echter ook geliefd als verzamelobject en voor de verzamelhandel worden soms aparte pakken gemaakt. Dit pak kan speciaal gemaakt zijn en hoeft niet perse echt gedragen te zijn. Vervaardiging Machinaal genaaid en polychroom beschilderd Tijgerkopjes:polychroom beschilderd houtsnijwerk met haartjes, een enkeling met echte dierentandjes en twee met spiegeltjes als ogen. Met katoengaren zijn ze op het pak genaaid.