Cocktailensemble bestaande uit tweed jasje, satijnen rok en onderrok

Doorzoek de website met tags
Christian Lacroix (ontwerper)
MMH.2014.0059
Modemuseum Hasselt
1987/1988

Onder invloed van zijn muze en echtgenote Françoise Rosensthiel koos Christian Lacroix voor een carrière in mode. Na zijn kunststudie genoot hij een opleiding bij Hermès en aan het keizerlijk hof van Tokyo. Van 1981 tot 1987 is hij ontwerper bij Jean Patou. Dit ensemble bestaat uit een pied-de-poule, tweed jasje met rok in zijde satijn. Het komt uit Lacroix' eerste couturecollectie onder zijn eigen label in 1987. Eveneens uit deze openingscollectie dateert zijn befaamde 'pouf', een ballonrok in verscheidene variaties en lengtes. De rok in zijdesatijn uit dit ensemble verwijst naar de 'pouf' maar zonder de bijbehorende kussentjes net onder de taille. Christian Lacroix staat bekent voor zijn rijkelijke haute couture boordevol met details in schitterende kleuren en luxueuze stoffen. Hij laat zich graag inspireren door de barokperiode, architectuur en zijn geboorteplaats Zuid-Frankrijk. Wollen kort jasje met pied-de-poule in bordeaux, groen en zwarte kleuren. De rechte middenvoorpanden zijn aan de hals omgeplooid en aan de boord schuin weggesneden. De centragenaad loopt van onderarmstuk door tot in de kimonomouwen in voorste en rug. Het zijstuk in het voorste is open ter hoogte van het bekken. Het jasje heeft een middenrugnaad. Op het middenstuk van de rug twee gefronste volants in zwarte kant. De onderste volant hangt over de zoom. Het jasje sluit met een zwarte ritssluiting. Een zwarte kanten gerimpelde strook zit tussen de bovennaad van de mouw. Het jasje is gedubbeld met een zwarte satijnen voering. Satijnen korte gefronste rok in zijde met ikattekening in de tinten bruin, groen, grijs en zwart op een beige basis. De rok is rondom aangefronst aan de lendenband. De lendenband sluit in de rug met een haak en oog. De lendenband is gedubbeld met een zwart grosgrainlint. Twee naden in het voorpand hebben een zak in naad. In de middenrugnaad zit een zwarte ritssluiting. Brede omgenaaide zoom. Zwarte stijve onderrok met een aangefronste brede boord. De boord is versierd met een aangefronste strook zwarte kant. De bovenkant van de onderrok is aansluitend. Het bovendeel is gedubbeld met zwarte satijn. De bovenkant is afgewerkt met een zwart lendenlint dat sluit met haken en ogen. In middenrug sluit de onderrok met een zwart metalen ritssluiting. Aan de binnenkant twee ophanglussen. Het lendenlint heeft aan de buitenkant drie drukknopen.