Cocktailensemble bestaande uit tweed jasje en satijnen rok

Maker
Lacroix, Christian
2014.0059
Modemuseum Hasselt
1987-1988
aankoop 2014-06-24

Onder invloed van zijn muze en echtgenote Françoise Rosensthiel koos Christian Lacroix voor een carrière in mode. Na zijn kunststudie genoot hij een opleiding bij Hermès en aan het keizerlijk hof van Tokyo. Van 1981 tot 1987 is hij ontwerper bij Jean Patou. Dit ensemble bestaat uit een pied-de-poule, tweed jasje met rok in zijde satijn. Het komt uit Lacroix' eerste couturecollectie onder zijn eigen label in 1987. Eveneens uit deze openingscollectie dateert zijn befaamde 'pouf', een ballonrok in verscheidene variaties en lengtes. De rok in zijdesatijn uit dit ensemble verwijst naar de 'pouf' maar zonder de bijbehorende kussentjes net onder de taille. Christian Lacroix staat bekent voor zijn rijkelijke haute couture boordevol met details in schitterende kleuren en luxueuze stoffen. Hij laat zich graag inspireren door de barokperiode, architectuur en zijn geboorteplaats Zuid-Frankrijk.