Ceremonieel wikkelkleed met motieven die verwijzen naar de Javaanse wereldorde en naar vruchtbaarheid

ca. 1930
Yogyakarta (stadsgemeente)

Ceremonieel wikkelkleed met semèn-motieven. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Hier wordt de bovenwereld vertegenwoordigd door de lar, een vleugelmotief dat refereert aan het heilige rijdier van de Hindoegod Vishnu. De afgebeelde bergen zijn meditatieplaatsen en verblijven van de goden, terwijl dieren de aarde representeren. De kruisende lijnen zijn slangen en vertegenwoordigen de onderwereld (naga). De dodot behoort toe aan de aristocratie van de Javaanse hoven. Maar ook 'gewone' bruidsparen dragen de dodot tijdens huwelijkse plechtigheden. Er zijn verschillende wikkelwijzen van de dodot; mannen dragen hem vaak over een broek van patola-stof (dubbele ikat uit Gujarat, India), terwijl vrouwen de dodot over een kain panjang (wikkelrok) dragen. Veldhuisen vraagt zich af of de gebruikte stof Japanse katoen is. De doek is gemaakt door en voor Indonesiërs.