Ceremonieel hoofddeksel met afhang en geborduurde versiering

1800-1930
Hammamet

Ceremonieel hoofddeksel, te weten een puntvormige muts met langwerpige afhang en geborduurde versiering. De muts is versierd met geometrische figuren geborduurd in goudkleurig zilverdraad (de goudkleur is er grotendeels afgesleten). Het borduurwerk op de langwerpige afhang toont diverse motieven. Op het centrale paneel is een gestileerde vrouwelijke figuur geflankeerd door twee mannelijke figuren te zien, de handen in de hoogte, met daarnaast vissen. Dit motief is zeldzaam. Daaronder en zijdelings opeenvolgende banden van doorlopende geometrische motieven. Het hoofddeksel werd gedragen door bruiden in Hammamet als onderdeel van een huwelijkskostuum. Het complete kostuum (6353-1/5) bestaat uit tuniek met bijpassende broek en vestje, een hemd en hoofdtooi. Dit kostuum werd gedragen op de derde dag van het huwelijksritueel, de zogenaamde 'jelwa' dag, wanneer de bruid getoond wordt aan de familieleden, de huwelijkscontracten uitgewisseld worden en de inventaris van de bruidsschat opgemaakt (Stone 1985: 105-6, 136-8). Dit type kostuum werd in de 19e en begin 20e eeuw gedragen (Sethom 1969: 12). Vanaf de jaren 1950 verdwijnt het kostuum geleidelijk, deels omdat meer meisjes naar school gingen en daardoor minder interesse in borduurwerk hadden, deels doordat de materialen steeds schaarser werden (Sethom 1968: 110). Vervaardiging Muts van zijde geborduurd in zilverdraad en verguld zilverdraad. Versiering met pailletten en kwasten. Het borduren werd doorgaans door de bruid zelf gedaan, soms met hulp van haar vrouwelijke familieleden. Een meisje was maanden of zelfs jaren achtereen bezig om haar uitzet voor de bruiloft te vervaardigen. Meisjes die niet konden of wilden borduren, besteedden dit uit aan een ma'allema (Sethom 1968: 101-2).