Ceremoniële wikkeldoek voor mannen en vrouwen met groot effen middenvlak

ca. 1900
Yogyakarta (stadsgemeente)

Groot wikkelkleed voor mannen en vrouwen met effenblauw middenvlak (vierkante modang volgens Veldhuisen, tengahan naar van Hout, 2001:149) met grote cemukiran aan de randen (soort uitslaande tongen). Op de breden rand van de doek staan plantaardige wortels afgebeeld op diagonale lijntjes, semar mesem, naar Veldhuisen. De dodot behoort toe aan de aristocratie van de Javaanse hoven. Maar ook 'gewone' bruidsparen dragen de dodot tijdens huwelijkse plechtigheden. Er zijn verschillende wikkelwijzen van de dodot; mannen dragen hem vaak over een broek van patola-stof (dubbele ikat uit Gujarat, India), terwijl vrouwen de dodot over een kain panjang (wikkelrok) dragen. De doek is gemaakt door en voor Indonesiërs.