Ceintuur voor een man

Doorzoek de website met tags
RV-503-285
voor 1883
Iran

Het belangrijkste deel van de ceintuur is gemaakt van een lap kaartweefsel, aan de achterkant verstevigd met een dikke laag katoen. De toplaag is van paarse wol versierd met smalle paarse, zwarte, gele, witte en rode biezen. De biezen hebben een klein herhalend zigzagpatroon in afwisselende zwarte, witte, rode, gele, zwarte, witte rijen, etc. Een uiteinde van de ceintuur heeft een verstevigd deel van witte katoen waarop twee gespen zijn genaaid. Deze ijzeren gespen zijn met de hand gemaakt. Zij worden op hun plaats gehouden door riempjes. De bijbehorende riempjes van de ceintuur zijn gemaakt van leer en zijn bevestigd op ongeveer 1/3 van de ceintuur. Het uiteinde van de ceintuur heeft decoratieve franje van de scheringdraden van de bovenste laag stof, die samengebonden en gesplitst zijn en zo een eenvoudig vlechtpatroon in paars en wit vormen. (GVE, 2002)