Ceintuur voor een man

RV-5946-200
Jamiltepec

Deze brede faja is in linnenbinding geweven met kettingeffect. De ketting is gemaakt van handgesponnen witte en paarse met 'caracol' purpura geverfde katoen. De inslag is ook gemaakt van handgesponnen paarse katoen. De opzet van de kettingdraden resulteert in witte strepen op paarse basis. Alleen de paarse kettingdraden zijn aan de uiteindes verwerkt tot driehoekig macramé werk. Hierboven bevindt zich een 6 cm baan met polychroom borduurwerk van gestileerde bloem- en rankenmotieven indiverse siersteken. De mannenceintuur werd door Irmgard Johnson Weitlaner in 1954 gekocht. MOTIEF [voor illustratie]: Geo-Be-Ja (faja Jamiltepec);Geo-Li-A-1 (lijn)