Buisje van zwart serge

Doorzoek de website met tags
Maker
Visser-van Altena, Maretje
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1960 - 1999
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1999-09-07

Buisje van zwart serge afgezet met zwart spiegeltjeskoor, behorend bij een set kleding voor zware rouw en een begrafenis (ZZM 022444 t/m ZZM 022455). Mevrouw Zeeman-Visser vertelt: 'Een buisje met zwarte koor, een schort met blauw band, een zwart met wit doekje met zwart witte pootjesakertjes, een boezel zonder tussenzetsel met zwarte banden en een zwart wit stikje, een donker middeltje en een pukkeltjes bauw, een gewone kap waarvan de muts werd verwisseld voor een zwarte met zwart koor, en over de kap heen droeg je een extra hul. Het buisje werd over de gewone kleding heen gedragen die soms gewoon licht was. De mouwen werden alleen gedragen als je elke dag in de rouw was en dan was er ook een andere boezel bij met tussenzetsel voor de zondag en kerkblauwtjes. Deze kleding is gemaakt door mijn moeder Maretje Visser-van Altena. Het schort (=rok) is van mijn moeder geweest.' Zwart wollen jakje afgezet met zwart spiegeltjes koor. Lage halsuitsnijding, niet gevoerd. Achterpand valt langer, twee splitjes ingeknipt in voorpanden. "Zijnaden" naar achteren geplaatst, sluiting middenvoor.