Bruine vilten bolhoed met lint en strik

voor 1976
Huancayo

De basisvormen van de hoeden worden vervaardigd in speciale werkplaatsen en vervolgens gedistribueerd naar verscheidene delen van het land voor verdere afwerking. De uiteindelijke hoedenvorm verschilt van oord tot oord omdat de plaatselijke hoedenmaker door middel van modeleren een ontelbaar aantal subtiele variaties kan aanbrengen al naargelang de 'mode' of traditie van het desbetreffende dorp. Van oudsher kunnen namelijk vrouwen van elk dorp geïdentificeerd worden aan hun hoed door de specifieke hoogte en vorm ervan, de breedte en kromming van de rand, de kleur, de koordjes en ten slotte de breedte en kleur van de linten. Vervaardiging Dergelijke hoeden worden op een mal uit een lap vilt vervaardigd. Vervolgens wordt het basismodel verder afgewerkt en versierd door de hoedenmaker.