Bruin-zwarte, wollen jurk versierd met zwarte pijl

Cardin, Pierre
2008.0359
Modemuseum Hasselt
circa 1970
aankoop 2008-10-30

Deze wollen jurk is bovenaan bleekbruin en heeft korte mouwen en een ronde halsuitsnijding. De rok is zwart en uitgeschuind naar de zoom. Vanuit de rok loopt de stof door in het lijfje in de vorm van een pijl. De eenvoudige snit, de grafische vormen en de kleuren zorgen voor een spel van contrasten. Het ontwerp is een goed voorbeeld van Pierre Cardins eerder conceptuele creaties met zuivere belijning uit de jaren 1960-70. Cardin leerde het vak bij Paquin, Schiaparelli en Dior. Vanaf 1949 bouwde hij een reputatie op met herenkleding en theaterkostuums. In 1957 produceerde hij zijn eerste vrouwencollectie. Tijdens de jaren 1960 waren zijn jurken met uitsnijdingen en grote opgestikte zakken zeer invloedrijk. Later zouden talrijke licenties zorgen voor een versnippering van zijn merknaam.