Broek voor een man (calzón)

RV-5075-103
Ixtayutla

Calzón: mannen broek. De calzón is geweven in platbinding uit wit handgesponnen katoen. De broek bestaat uit vier geweven banen die aan elkaar genaaid zijn tot één broek. Halverwege de broekspijp zijn brokaat versieringen aangebracht. Ca. 14 cm van de onderkant van de calzón is een brede paarse band te vinden van ca. 18 cm geverfd in caracol. Aan de bovenrand van deze paarse band is een rij met paarse geometrische vormen te vinden en aan de onderrand een rij met paarse diermotieven. Ca. 7 cm. van de brede streep zijn aan de onder- en bovenkant van de streep een rij met paarse vogelmotieven te vinden. Aan de rechter pijp zijn boven deze rij vogels vier geïsoleerde geometrisch en dier motieven te vinden, ook geverfd met caracol. De broek bevat een koord bij de heup, om hem vast te maken. Wanneer de broek wordt gedragen wordt hij opgerold en opgetrokken zodat hij boven de knie komt te vallen. Deze calzón wordt samen met object 5075-102 en 5075-104 gedragen voor feestdagen. Beschrijving Christensen: Men's trousers Handspun white cotton with purple dye Acquired 1965 in Mexico City Dimensions: L: 102 cm W: 63 cm Description: Handspun white cotton, plain weave with purple dye. For description of purple cross bands vide camisa 5075-102. Some isolated geometrical and animal designs are brocaded with purple yarn in several places. Drawcord to fasten at waist. Worn on feast days. Used with shirt vide 5075-102 and belt vide 5075-104. Provenience: Ixtayutla, Dist. of Jamiltepec, Oax.