Broek, behorende bij het kostuum van een soefi

TM-6114-1b
Dakar

Broek van wit katoen, onderdeel van het kostuum van een Mouride man. Dit kostuum wordt ook wel Baye Lahaad genoemd, naar Serigne Abdou Lahaad Mbacké, die tussen 1968 en 1989 de derde kalief van de islamitische Mouride broederschap was en deze kleding als eerste droeg. Het kostuum wordt gedragen bij belangrijke gelegenheden, zoals feesten en begrafenissen. Het kostuum is in opdracht van het Tropenmuseum vervaardigd voor de tentoonstelling Urban Islam. Het is een exacte kopie van een kostuum van Alioune Niang, één van de hoofdpersonen in deze tentoonstelling. Alioune's kostuum behoort bij zijn lidmaatschap van de dahira 'Touba Sandaga'. Een dahira is een onderafdeling van de Mouride broederschap die vaak lokaal of beroepsmatig georganiseerd is. Dahira Touba Sandaga is de dahira van de marktkooplieden van de Sandaga markt in Dakar. Elke dahira heeft zijn eigen kostuumkleuren; die van Dahira Touba Sandaga zijn groen en wit. Aan de kleuren van het kostuum zijn leden van een dahira makkelijk te herkennen bij grootschalige festiviteiten als de magal.