Broche 'Wegwijs 1'

 

Broche 'Wegwijs 1' van gepolijst perspex (a0. Het perspex is in verschillende lagen gegoten, waarbij telkens op een subtiele wijze draden zijn ingelegd. In een enkele laag is sprake van een kleine...

Maker
Kessler, Beppe
Objectnummer
BK1263a=b
Instelling
TextielMuseum
Periode
2017/2017
Herkomst
aankoop 2018

Broche 'Wegwijs 1' van gepolijst perspex (a0. Het perspex is in verschillende lagen gegoten, waarbij telkens op een subtiele wijze draden zijn ingelegd. In een enkele laag is sprake van een kleine potloodtekening. De achterzijde bestaat uit berkenmultiplex, waarin de bevestigingsspeld is gemonteerd. Tevens aan de achterzijde de signatuur b.k. en de datering 2017-25. De broche is een unikaat. B betreft een houten (sigaren)kistje, waarin het sieraad is verpakt, met een afbeelding van het sieraad, stempel van de kunstenaar en binnenin datering en signatuur ingebrand.

'Beppe Kessler doet niet aan hokjes. Opgeleid als textielontwerpster ontwierp ze in de loop der jaren inderdaad stoffen en tapijten, maar ze schildert met minstens zo veel passie en maakt al jaren sieraden. Rond 1980 was ze deel van de sieraad-revolutie en realiseerde ze prachtige armbanden en colliers van elastiekjes, plastic gaas of spinnakerdoek. Later speelden balsahout en textiel een voorname rol in haar werk. Al deze activiteiten zijn verbonden door Kessler's onstuitbare nieuwsgierigheid naar de specifieke eigenschappen van materialen en de manier waarop ze bewerkt kunnen worden. Als haar introductie in de galerie toont Kessler stukken uit de afgelopen twee, drie jaar, waarin haar breed georiënteerde, onderzoekende geest duidelijk herkenbaar is. Ook een ander, minstens zo belangrijk aspect van haar werk treedt in de tentoonstelling op de voorgrond: ze is een kunstenaar die in staat is om zonder anecdotes of letterlijke verwijzingen objecten een poetische waarde te verlenen. Tijdens een verblijf in Idar-Oberstein onderzocht Kessler de mogelijkheden van het slijpen van stenen: vooral het resultaat van natuurlijke erosieprocessen interesseerde haar. Want is het niet fascinerend dat bij het slijpen het streven naar schoonheid samenvalt met slijtage en eindigheid? Het slijpproces was ook belangrijk in de andere werken in de expositie. Er zijn sieraden waarbij in onregelmatige facetten geslepen perspex is gecombineerd met fragmenten van CD's, met een weliswaar geluidloos, maar evengoed klinkend resultaat. Ook is er een blik in de toekomst met enkele nieuwe stukken, waarin perspex helderglazend is gepolijst tot vensters op imaginaire landschappen. Zo verbindt Beppe Kessler in alles wat ze onderneemt het ambachtelijke met het picturale en het zintuigelijke met het poëtische.' Ward Schrijver (© Galerie Rob Koudijs) bij de expositie 19 04 2014 — 31 05 2014 BEPPE KESSLER | Stones and Notes

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie