broche, op een oude foto (ferrotypie) van een dame zijn zes bruine diamanten gemonteerd en twee kikkers van bergkristal, aan de achterkant zijn 7 zwarte diamantjes gemonteerd in ebbenhout Broche...
broche, op een oude foto (ferrotypie) van een dame zijn zes bruine diamanten gemonteerd en twee kikkers van bergkristal, aan de achterkant zijn 7 zwarte diamantjes gemonteerd in ebbenhout Broche op basis van een antieke portretfoto. Op het gezicht van de afgebeelde vrouw zijn zes edelstenen gemonteerd, op beide wangen, boven beide wenkbrauwen, op het voorhoofd en op de kin. De foto wordt gedeeltelijk bedekt door twee kikkers van transparant materiaal. De Duitse kunstenares Bettina Speckner (Offenburg, 1962) maakt vaker sieraden op basis van historische portretfoto’s, meestal ferrotypieën. Door de ferrotypie of tintypie (1854-1930) werd het voor iedereen betaalbaar om een portretfoto te laten maken; het materiaal was goedkoper en minder breekbaar dan voorheen. Van de op metalen plaatjes afgedrukte foto’s zijn grote hoeveelheden bewaard gebleven. Speckner is gefascineerd door het mystieke karakter van deze, nu meestal anonieme foto’s. Bettina Speckner studeerde eerst schilderkunst aan de Akademie der Bildenden Künste te München voordat zij overstapte naar de afdeling edelsmeden. Haar sieraden onderscheiden zich door het gebruik van foto’s, die ze combineert met edelmetaal en edelstenen. Naast het hergebruik van ferrotypieën maakt ze ook zelf opnames, van verstilde landschappen en architectuur bijvoorbeeld. Hierbij gebruikt ze verouderde fotografische procedés, zoals foto-ets op zink.
Aanvullingen
Vul deze informatie aan of geef een reactie
Reactie