Borstsieraad

Gouden of suasa borstsieraad (tjunjong badjee meurante). Suasa is een goudlegering met een hoog kopergehalte, waardoor het goud een rodere kleur krijgt. Dit sieraad werd voornamelijk door mannen gedragen, aan de de Westkust van Aceh, in Noord Sumatra. Deze set bestaat uit drie grote en zes kleine bewerkte platen, die met kettingen aan elkaar zijn bevestigd. De drie grote ornamenten hebben een gestyleerde bloemvorm, die naar de waterlelie (tunjung) is genoemd. De bovenste twee bloemen zijn even groot, de onderste is wat kleiner. Op elke bloem zijn zeven kleurloze steentjes gezet. (Op de onderste twee bloemen ontbreekt een steentje). De bladeren van de bloemen zijn symetrisch gedecoreerd met vormen die ook weer zijn afgeleid van plantenbladeren, met ronde en spitse vormen. De rond gevormde blaadjes heten "on lipat" de spits uitlopende blaadjes heten "on sirong". Deze decoratietechniek, met vastgesoldeerde opstaande platte reepjes edelmetaal, heet "ato". Langs alle buitenranden van de vormen is opstaand metaaldraad aangebracht. Ook de kleine plaatjes aan de kettingen hebben een bloemvorm. Deze bestaan uit vier ronde bloembladen om een rond bloemhart heen, met daarin een kleurloos steentje, en vier kleine blaadjes daaronder. Twee van de kleinste blaadjes dienen als schakel voor de kettinkjes. Th. J. Veltman, de verzamelaar van een grote collectie sieraden uit Aceh, was Kapitein in het KNIL tijdens de Aceh-oorlog, en later ook bestuursambtenaar in Aceh. Hij was zeer geïnteresseerd in de cultuur, beheerste de taal en publiceerde hierover. Vooral de edelsmeedkunst had zijn belangstelling. Volgens hem werd in Aceh Profeet Abraham beschouwd als de schutspatroon van de goud- en zilversmeden. Hij schreef ook dat de goudsmeden van Aceh hinder ondervonden van het islamitische verbod op het afbeelden van levende wezens. Echter, de sieraden van Aceh zijn rijk gedecoreerd met bloemen en bladerranken, die islamitische ideeen over het Paradijs reflecteren. Verschillende technieken, zoals filigrain en granulatie, werden vermoedelijk in Aceh geïntroduceerd door edelsmeden uit het Ottomaanse rijk. Vanuit Aceh verspreidden deze technieken zich over Noord- en West-Sumatra.

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

 
 
Objectnummer
RV-1599-62
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
Voor 1907
Beschrijving: 
Gouden of suasa borstsieraad (tjunjong badjee meurante). Suasa is een goudleg...Lees verder
Herkomst
Aceh (provincie)