Borsik voor het kind in het pak

Doorzoek de website met tags
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1875 - 1950
Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1956-04-21

Borsik voor een jongen gemaakt van bedrukte katoen, zachtgeel fond met grote en kleine gekleurde bloemen. Het jakje is waarschijnlijk door stofgebrek uit verschillende delen samengesteld. De polsen, het rechter achterpand en de slippen zijn afgezet met rood-wit langet. Het halsje is afgezet met blauw-rood-wit geblokte katoen. Het jakje is gevoerd met wit katoen. Bedrukte katoen, zachtgeel fond met grote en kleine gekleurde bloemen, waarschijnlijk door stofgebrek uit verschillende delen samengesteld, zijnaden achter, mouwen rechter achterpand en slippen afgezet met rood-wit langet, halsje afgezet met blauw- rood-wit geblokte katoen, wit katoenen voering, koperen haakjes en trensjes. Borsikkie gedragen door het kind in het pak: Wanneer het kindje ongeveer 1 jaar oud is, wordt het babyborsikkie uitgedaan en krijgen de kinderen een borsik aan, die voor beide seksen anders is van snit.; Bij het jongensborsikkie worden de rugpanden wat langer geknipt dan het voorpand. Deze verlengde rugpanden, afgezet met band, worden boven het rokje en met 5 jaar boven het broekje gedragen (slippen 18e eeuwse mannenrok).; Het borsikkie voor de meisjes heeft vrijwel even lange achter- panden als het voorpand en de onderzijde is niet afgewerkt met band, omdat deze in het rokje worden gedragen.; De borsikkies van katoen, afgezet met langet, worden 's zomers gedragen, van Pinksteren tot half november (St. Maarten). Vanaf half november tot Pinksteren dragen de kinderen een wollen of japonborsik (wollen viltachtige stof) afgezet met wollen koor.