Blauw wollen hemd gedragen door de bruidegom, Marken

Maker
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1750 - 1900
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1949-06-24

Wollen hemd gemaakt van blauwe lakense stof. Het hemd wordt aan de voorzijde gesloten met 32 korrelig versierde tinnen knoopjes. De knoopsgaten zijn met karmijnrose zijde gefestonneerd en alle knoopsgaten worden als het ware ingelijst door karmijnrose hennekoor. De hals, voorpanden en mouwen zijn afgewerkt met karmijnrose-blauw zijde koor met daarlangs het bijpassende hennekoor. De voering is van een groene geruwde baai. Bij dit hemd ontbreken de bragoenen aan de schouders. Dit exemplaar is bijzonder omdat het meestal als rood wollen hemd voorkomt. Het hemd is waarschijnlijk gedragen door de bruidegom. Blauw laken, "zijnaden" naar achteren geplaatst, mouwen tot op de pols met split sluitend met 6 knoopjes en knoopsgaten, sluiting aan de voorzijde d.m.v. 32 korrelig versierde tinnen knoopjes, de knoopsgaten zijn met karmijnrose zijde gefestonneerd en alle knoopsgaten worden als het ware ingelijst door karmijnrose hennekoor, de hals, voorpanden en mouwen zijn afgewerkt met karmijnrose-blauw zijde koor met daarlangs het bijpassende hennekoor, iets boven het einde van de knopenreeks is een verbreding aangezet, de voering is van een groene geruwde baai en ter hoogte van de taille is een wit linnen band ingenaaid, het jasje is aan de linkerzijde uitgelegd met een strook geruwde blauwe baai, aan de onderzijde is het gehele jasje verlengd met strook blauw-zwarte wol, de bargoenen ontbreken. Gedragen door de bruidegom? Bijzonder exemplaar, komt meestal als bruin wollen hemd voor. De fijne lakense stoffen die in Holland in de 17de en 18de eeuw werden gemaakt waren gewilde handelsgoederen.