Blauw-witte hoofddoek voor man met kalligrafie

voor 1996
Cirebon (stadsgemeente)

Blauw-witte hoofddoek voor mannen. Symmetrisch zijn vijf duiven verdeeld, een centraal en de overige in elke hoek. De duiven zijn samengesteld uit de basmala (de formule 'In de naam van God, de Barmhartige, de Erbarmer') in Arabisch schrift. Het achtergrondmotief is volgens de verzamelaar semèn: bloemranken en kleine bloemen. semèn staat voor 'ontspruiten' of 'groeien'. Het semèn-motief is zo vol symboliek, dat het zowel staat voor vruchtbaarheid als voor het Javaans geloof in een kosmische orde. Een doek met dit motief bevat vaak meerdere symbolen van (persoonlijke) groei, zoals bergen en dierfiguren (McCabe Elliot, 1984). Een drievoudige sierrand bevat een middenbaan met cartouches met Arabische kalligrafie, afgewisseld met ruiten. Sisir: imitatie-franje, is aan de rand aangebracht. De doek werd gemaakt voor de lokale bevolking en voor export naar Sumatra.