Bidprentje van Cornelia Hulsbosch-van Graven, 1967

N.43185
Nederlands Openluchtmuseum
1967

Bidprentje ter gedachtenis aan Cornelia Hulsbosch-van Graven, geboren in Lisse op 14 juli 1881 en overleden op 8 juni 1967. Cornelia groeide op in een katholiek boerengezin. Als jonge vrouw droeg zij de Rijnlandse dracht. Samen met haar man Gerardus Theodorus Hulsbosch had zij een melkveebedrijf in Lisse. Haar man overleed in 1942. Cornelia heeft op enig moment de streekdracht afgelegd en is algemene kleding gaan dragen. Wanneer dat precies was, is niet bekend. In ieder geval heeft zij sinds het overlijden van haar man altijd een zwarte japon gedragen, vaak met de broche die ze op de foto op dit bidprentje draagt. Deze is waarschijnlijk vervaardigd van het halssnoerslot van haar moeder, die ook de Rijnlandse dracht droeg. De Rijnlandse hoofdtooi van Cornelia is in 2016 verworven door het Nederlands Openluchtmuseum.