Beeldengroep van een Papua man en kind in het museum van het Koloniaal Instituut

TM-60054976
1927-1930
Amsterdam

Beeld van een Papua man uit de omgeving van het Sentani Meer die het haar van een kind scheert. Deze scène is door de beeldhouwer C.A. Smout rond 1917-1918 vervaardigd naar een foto genomen tijdens de Wichmann Expeditie in 1903. Zie inventarisnummer 60010045 voor meer informatie over de omstandigen waaronder de foto werd genomen en de achtergronden van de modellen.
Het beeld stond tezamen met een aantal andere beeldengroepen die de diverse Papua volkeren moesten representeren op de afdeling ‘Nieuw Guinee’ van het Volkenkundig Museum. Deze afdeling opende in 1927 en stond vermoedelijk tot midden jaren ’40 van de 20ste eeuw.