Avondmantel in zwart fluweel met bloemmotieven in goudlamé

Doorzoek de website met tags
Maker
Ira (merk)
MMH.2015.0071
Modemuseum Hasselt
1925/1929

Gedurende de jaren 1920 werden rijkdom en status geëtaleerd via het gebruik van luxueuze materialen in kleding en accessoires. Tegenover een eenvoudige vormgeving stonden kwalitatieve stoffen zoals fluweel, satijn, crêpe de chine, zilver-en goudlamé, chiffon of lichte wolsoorten. De sobere rechte snit werd opgesmukt met overvloedige details in borduurwerk, kralen, galons en andere stof manipulaties. Het motief van deze mantel met goud lamé van het Modemuseum is uitgewerkt in Art Deco stijl. De Art Déco stijl was een artistieke beweging die zijn naam te danken heeft aan de 'Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Moderne' dat plaatsvond in 1925 in Parijs. De Art Deco stijl was de eerste echt moderne stijl van de 20e eeuw. In thema's, stijl en felle kleuren weerspiegelden o.a. meubelen, sieraden, keramische voorwerpen, kleding, een algehele sfeer van optimisme na de 1e wereldoorlog. Men had geen boodschap meer aan het verleden en de ontwerpers speelden in op de interesses van de nieuwe tijd; snelheid, reizen en luxe. Hun afnemers waren mensen die zich geheel richtten op de internationale, commerciële wereld. Het tijdperk van mechanisatie en industrialisering was in volle gang.  Avondmantel in zwart fluweel en bloemmotieven in goudlamé. Driekwart rechtevallende mantel. De bovenkant van de mantel aan de schouders, de kraag en de mouwboorden zijn van zwart velours. De goudlamé is rond het bloemmotief uitgeknipt en met een goudkleurige draad op de zwarte velours geborduurd. De kraag is een dubbelgevouwen en gewatteerde brede strook. Op gelijke afstanden is deze doorstikt en gerimpeld. De kraag ligt dubbel en zit aan de middenvoor aan de hals vast. De lange effen mouwen hebben een omval in zwart velours. De omval is gerimpeld aan de pols. De omval is op enkele plaatsen met een steek vastgelegd. De mantel is gedubbeld met een zwart satijnen voering. Een ophanglus in het midden van de hals rug.