Armband, gedragen door een hoge functionaris bij ceremoniële gelegenheden

Doorzoek de website met tags
AM-492-471
Vereniging Rembrandt
Nigeria

Het veelvuldig voorkomen van halve manen op het voorhoofd wijst op de invloed van het Oshugbo- genootschap. De hoge vlucht die de bronsgietkunst in Ijebu heeft genomen is vooral te danken aan dit genootschap dat een groot deel van zijn cultusmateriaal in brons laat vervaardigen. Deze kokerarmband wordt door hoge functionarissen gedragen bij ceremoniële gelegenheden.

Beschrijving
Brede, gesloten armband vervaardigd uit een koperlegering met een viertal zittende antropomorfe figuren, waarvan om en om steeds twee op de kop. De figuren hebben grote hoofden met een grote neus en bolle ogen. De figuren worden van elkaar gescheiden door een geometrisch vormgegeven ornament (ibo). Aan de randen van de band bevinden zich losse belletjes. De armband is zeer groen uitgeslagen.