Amulet tegen het boze oog

Publieke tags:
voor 1977
Turkije

Veiligheidsspeld met daaraan een dubbel amulet met twee blauwe kralen en goudkleurige nepmuntjes. De muntjes hebben aan de ene kant een tughra (monogram) en aan de andere kant de Arabische tekst 'ma sha' Allah' (zoals God het wil). Deze uitdrukking wordt gebruikt om bewondering te uiten en daarmee eventuele (onbewuste) gevoelens van afgunst uit te bannen. De kleur blauw is bekend om zijn werkzaamheid tegen het boze oog. Dergelijke amuletten worden gedragen door kinderen en worden door bezoekers kado gegeven bij geboortes en besnijdenissen. De amuletten worden kant-en-klaar verkocht in winkels. Het geloof in het boze oog gaat uit van het principe dat zaken of omstandigheden waar veel waarde aan wordt gehecht de afgunst van andere mensen kunnen opwekken. Deze mensen kunnen, al dan niet bewust, met hun afgunst schade toebrengen aan het object van afgunst. Zwangere vrouwen, aanstaande bruiden en kleine kinderen zijn het meest kwetsbaar voor het boze oog. Ook belangrijke bezittingen als auto's, huizen en vee kunnen bescherming nodig hebben tegen het boze oog. Het boze oog kan afgewend worden door bepaalde symbolen als een afbeelding van een oog of een opgeheven hand (het zg. handje van Fatima). Ook bepaalde religieuze formules en de kleur blauw zijn werkzaam tegen het boze oog.