Amulet in de vorm van een gestileerd handje

laat 19de eeuw
Casablanca

Hanger in de vorm van een hand. Op de hanger zijn krulmotieven en strepen als versiering geciseleerd. In het midden is een zilveren adelaar met uitgespreide vleugels gesoldeerd. De adelaar is een gelukbrengend symbool dat in Marokko op sieraden voor zowel joden als moslims voorkomt (Goldenberg 2000: 13-14). De hanger is voorzien van drie zilvermerkjes op de achterkant, deze waren tussen 1890 en 1925 in Casablanca in gebruik (World Hallmarks 2016: 235; El Gharib 2012: 191). Zilvermerken werden vanaf 1890 gangbaar in de steden van Marokko. De merktekens werden aangebracht om het zilvergehalte te garanderen, ook op oudere sieraden. De plaats van merken kon dus een andere zijn dan waar het sieraad vervaardigd is. In Marokko staat de hand symbool staat voor zowel het getal vijf als voor bescherming tegen het kwaad. Het symbool is al sinds de oudheid, ver voor de komst van de islam, bekend in het gehele Middellandse Zeegebied, waaronder Noord-Afrika (Camps 1982 en Flint 1993). Als magisch symbool wordt het in Marokko zowel door joden als door moslims gebruikt. De term 'handje van Fatima' is volgens verschillende auteurs van Europese oorsprong (Doutté 1909, Herber 1927). In Marokko wordt het symbool van de hand aangeduid met het woord 'khamsa' of 'khomasiyya', wat 'vijf' betekent. De joodse benaming 'hamsa' is hiervan afgeleid. Vervaardiging Zware kwaliteit zilver. Na het ciseleren van de versieringen is waarschijnlijk een harspasta aangebracht. Aan de achterkant voorzien van drie zilvermerkjes; een met in het Arabisch de plaatsnaam Casablanca, een vogel en een vijfpuntige ster met halve maan.