Blog

  • Collectie Rijksmuseum, BK-KOG-13-01
    favoriet  7
     

    Vanaf 1 februari tot 15 mei 2017 is in het Teylers Museum in Haarlem de tentoonstelling Watteau te zien met tekeningen, prenten en een klein aantal schilderijen van deze 18e-eeuwse Franse kunstenaar. Bianca du Mortier, conservator kostuum bij het Rijksmuseum, bekijkt voor ons Watteau’s belang voor de 18e-eeuwse mode.

  • Thérèse Schwartze, 1897-1898. Collectie Paleis Het Loo, Apeldoorn, langdurig bruikleen Koninklijke Verzamelingen, Den Haag
    favoriet  4
     

    Margrieten waren de lievelingsbloemen van Koningin Wilhelmina, die Paleis Het Loo tot aan haar dood in 1962 bewoonde. Conservator kostuum en textiel Trudie Rosa de Carvalho van Paleis het Loo kijkt voor ons de aanwezigheid van magrieten op de baljapon die Wilhelmina als zestienjarige droeg op haar eerste hofbal.

  • Kostuums van Iris van Herpen uit Synthetic Twin van Nanine Linning, foto:© Kalle Kuikkaniemie
    favoriet  2
    1

    Veel couturiers hebben ook kostuums voor theater- en dansvoorstellingen ontworpen. Een groot voordeel van het ontwerpen voor theater is de creatieve vrijheid van de ontwerper: geen vastgestelde herfstkleuren of modetrends en ruimte om te spelen met de bewegingsvrijheid van de dragers.

  • Afb. 4. Nicaise de Keyzer, jaren 1840, Anna_Paulowna in haar inhuldigingskostuum (detail). Koninklijke Verzamelingen, Den Haag.
    favoriet  2
     

    De tentoonstelling Anna Paulowna, kleurrijke koningin vertelt het verhaal van de Russische grootvorstin, die koningin van Nederland werd. De tentoonstelling in Paleis Het Loo werd 5 oktober jongstleden geopend door Koningin Máxima (afb. 1).

  • Albert van Dalsum als King Lear (fotograaf onbekend).
    favoriet  3
     

    Acteurs die het toneel opkomen, willen we direct kunnen plaatsen: is het een opstandeling of een machthebber? Met theaterkostuums wordt de boodschap visueel uitgedragen. Hoe verschillend kostuumontwerpers, acteurs en regisseurs daarmee omgaan, is goed te zien aan de kostuums die de theatercollectie voor 60 King Learpremières beheert.

  • favoriet  1
     

    In de jaren ’60 van de vorige eeuw waren de enige mensen die je met wollen polsmoffen (vingerloze handschoenen) zag, de bakker, de groenteboer en de melkboer die hun waren aan huis kwamen brengen, en marktkooplieden.

  • Jean Paul Gaultier, Fall 2008 Couture, look 53. (Bron: Vogue.com.)
    favoriet  3
     

    De ontwikkeling van de crinoline begon met een behoefte aan lichtere ondersteuning van de heersende mode. Door concurrentie onder producenten en technologische ontwikkelingen werden de onderrokken bereikbaar voor alle klassen. In de twintigste eeuw dient de crinoline vooral als inspiratiebron voor ontwerpers of als uitingsvorm binnen subculturen als de Steampunkbeweging.

  • favoriet  3
     

    Koningin Elizabeth I, ook wel bekend als 'The Virgin Queen', regeerde tot haar dood in een tijd waarin het Engels drama een nieuw hoogtepunt bereikte. Daarna heeft haar leven talloze toneelmakers en kostuumontwerpers geïnspireerd, tot vreemde rollen of ongemakkelijke kostuums.

  • Robe à la française, ca. 1775-1785, Gemeentemuseum Den Haag.
    favoriet  2
    1

    Met het oog op de baadgewoontes in de achttiende eeuw, lijken de zweetplekken in de oksels van veel japonnen niet verwonderlijk. Maar, zeggen deze vlekken wel iets over de hygiëne van de achttiende-eeuwse upper class?

  • Afb. 3 Nimf Zéila uit Le Lac des Fées, Bibliothèque nationale de France, Parijs.
    favoriet  1
     

    Grote, extravagante, gekostumeerde bals: die behoren helaas tot het verleden. Gelukkig zijn de kostuums die aan het hof werden gedragen vaak vastgelegd door een hiervoor aangestelde kunstenaar.

Pagina's