Blog

  • Collectie Rijksmuseum, BK-KOG-13-01
    favoriet  5
     

    Vanaf 1 februari tot 15 mei 2017 is in het Teylers Museum in Haarlem de tentoonstelling Watteau te zien met tekeningen, prenten en een klein aantal schilderijen van deze 18e-eeuwse Franse kunstenaar. Bianca du Mortier, conservator kostuum bij het Rijksmuseum, bekijkt voor ons Watteau’s belang voor de 18e-eeuwse mode.

  • Thérèse Schwartze, 1897-1898. Collectie Paleis Het Loo, Apeldoorn, langdurig bruikleen Koninklijke Verzamelingen, Den Haag
    favoriet  3
     

    Margrieten waren de lievelingsbloemen van Koningin Wilhelmina, die Paleis Het Loo tot aan haar dood in 1962 bewoonde. Conservator kostuum en textiel Trudie Rosa de Carvalho van Paleis het Loo kijkt voor ons de aanwezigheid van magrieten op de baljapon die Wilhelmina als zestienjarige droeg op haar eerste hofbal.

  • Anatomie d'une collection
    favoriet  0
     

    Bianca du Mortier, conservator kostuum bij het Rijksmuseum, bekijkt voor ons twee tentoonstellingscatalogi uit Parijs; Anatomie d’une collection (Palais Galliera) en Trois Siècles de Mode / Fashion Forward (Musée des Arts Décoratifs). Beide boeken zijn tevens te zien als collectieboeken over de meest bekende kostuumcollecties in Parijs.
     

  • Kostuums van Iris van Herpen uit Synthetic Twin van Nanine Linning, foto:© Kalle Kuikkaniemie
    favoriet  1
    1

    Veel couturiers hebben, naast hun gewone collecties, ook kostuums voor theater- en dansvoorstellingen ontworpen. De kostuumcollectie van het TIN bevat hier fraaie voorbeelden van. Groot voordeel van het ontwerpen voor theater is de vrijheid van de ontwerper: geen vastgestelde herfstkleuren of modetrends. 

  • Afb. 4. Nicaise de Keyzer, jaren 1840, Anna_Paulowna in haar inhuldigingskostuum (detail). Koninklijke Verzamelingen, Den Haag.
    favoriet  1
     

    De tentoonstelling Anna Paulowna, kleurrijke koningin vertelt het verhaal van de Russische grootvorstin, die koningin van Nederland werd. De tentoonstelling in Paleis Het Loo werd 5 oktober jongstleden geopend door Koningin Máxima (afb. 1).

  • Soefi-mantel, muraqqa'a of khirq'a, Saoedi Arabië/Oezbekistan, vóór 1885, collectie Nationaal Museum van Wereldculturen.
    favoriet  2
     

    Een Japanse broek uit een vintagewinkel in Praag, in de lade in Deventer. Hoe verbonden we als producerende en consumerende mensen eigenlijk zijn, is veel ouder dan we meestal denken. Hoe is deze Soefi-mantel bijvoorbeeld van Bukhara (Oezbekistan) via Saudi-Arabië in de collectie van het Volkenkundig Museum gekomen?

  • Albert van Dalsum als King Lear (fotograaf onbekend).
    favoriet  3
     

    Acteurs die het toneel opkomen, willen we direct kunnen plaatsen: is het een opstandeling of een machthebber? Met theaterkostuums wordt de boodschap visueel uitgedragen. Hoe verschillend kostuumontwerpers, acteurs en regisseurs daarmee omgaan, is goed te zien aan de kostuums die de theatercollectie voor 60 King Learpremières beheert.

  • favoriet  0
     

    In de jaren ’60 van de vorige eeuw waren de enige mensen die je met wollen polsmoffen (vingerloze handschoenen) zag, de bakker, de groenteboer en de melkboer die hun waren aan huis kwamen brengen, en marktkooplieden.

  • Jean Paul Gaultier, Fall 2008 Couture, look 53. (Bron: Vogue.com.)
    favoriet  3
     

    De ontwikkeling van de crinoline begon met een behoefte aan lichtere ondersteuning van de heersende mode. Door concurrentie onder producenten en technologische ontwikkelingen werden de onderrokken bereikbaar voor alle klassen. In de twintigste eeuw dient de crinoline vooral als inspiratiebron voor ontwerpers of als uitingsvorm binnen subculturen als de Steampunkbeweging.

  • favoriet  2
     

    Koningin Elizabeth I, ook wel bekend als 'The Virgin Queen', regeerde tot haar dood in een tijd waarin het Engels drama een nieuw hoogtepunt bereikte. Daarna heeft haar leven talloze toneelmakers en kostuumontwerpers geïnspireerd, tot vreemde rollen of ongemakkelijke kostuums.

Pagina's