Blog

  • Toefmuts voor de rouw, collectie Jacco Hooikammer.
    favoriet  0
     

    Ook in de dracht wil je er niet net zo bij lopen als je moeder of oma. De vorm van de toefmuts is door de jaren heen zo veranderd dat de punt op het voorhoofd rust. Om intensief en kostbaar schoonmaakwerk te voorkomen, hebben de streekdrachtdraagsters iets bedacht...

  • Afb. 1: Houten pop met sitsen schort en mutsje, met zilveren tasbeugel, Bauke Wijngaarden, 1742. Fries Museum Leeuwarden | collectie Koninklijk Fries Genootschap
    favoriet  4
     

    Vandaag de dag dragen we schorten alleen nog voor de barbecue of achter het fornuis, maar in de 18de-eeuw was het een écht mode item. Vooral als deze gemaakt was van sits! Van sierschort tot huismuts, een sits accent was onmisbaar in de garderbobe van een Fries.

  • Afb. 1 Opstelling van de Friese Kostuums van koningin Wilhelmina en Juliana op Paleis Het Loo, Apeldoorn. Foto: Tom Haartsen.
    favoriet  6
     

    Gedurende zes weken werkte mevrouw De Vries aan het kanten schort voor het Fries kostuum voor prinses Juliana. Met slechts enkele uren slaap per dag werd de fijne tule met bloemmotieven versierd. De volle overgave werd beloond met bewondering tijdens de overhandiging aan de prinses.

  • Olieverfschilderij, ‘Laarder vrouw’, 1905, Martinus van Regteren Altena. 88 x 68 cm. Inventarisnummer: NOM.3694.OV
    favoriet  9
     

    De Cottingley Fairies zette in 1917 de wereld op zijn kop: was het bestaan van feeën nu bevestigd met het relatief nieuwe fotografisch medium? Het was en is nog steeds verleidelijk om visuele bronnen als leidraad te nemen voor historisch onderzoek naar kleding. Onderzoek naar de Larense Grietje Calis wijst echter wederom uit dat visuele bronnen nooit op zichzelf staan.

  • Een onverknipte shawl en een ‘doekjeswollen kraplap’ van dezelfde shawl
    favoriet  2
     

    Het begon met een wollen shawl uit Canada die zeker in de smaak zou vallen. Streekdracht is bij uitstek een internationale aangelegenheid. Eén van de Staphorster kraplappen in mijn verzameling is daar een sprekend voorbeeld van.

     

  • favoriet  8
     

    De voorbereidingen voor de tentoonstelling ‘Sits: katoen in bloei’ in het Fries Museum zijn in volle gang. Eén van de bijzondere stukken die te zien zal zijn is de zogenaamde ‘West-Indische Compagnie-rok’.

  • Afb.1 Twee meisjes in Marker streekdracht. Het rechter meisje is in zware rouw. Ingekleurde ansichtkaart uit de collectie van het Nederlands Openluchtmuseum (N.11979)
    favoriet  4
     

    Jacco Hooikammer schrijft over Nederlandse streekdracht zodat de kennis hierover levend blijft. Bij de Marker streekdracht bijvoorbeeld, draagt men mutsen die bestaan uit maar liefst zes onderdelen. Tijdens de zware rouw wordt bij kinderen aan die zes onderdelen zelfs nog een onderdeel toegevoegd. Meer hierover in de blog ‘Een bijna vergeten rouwgebruik op Marken’.

  • Afb. 1 Mannequin in Staphorster klederdracht
    favoriet  3
     

    Boordjesschorten en stukjesschorten; Staphorsters die bekend zijn met de klederdracht weten precies waarover dit gaat. Jacco Hooikammer weet er ook alles van en legt met passie uit wat het is en hoe het aangepast kan worden naar smaak of naar de voorgeschreven mores.

  • favoriet  4
     

    Wie kent het niet: opkruipende (onder)mouwen bij het aantrekken van een vest of jasje. In Staphorst hadden ze daar een heel praktische oplossing voor. Jacco Hooikammer vertelt over het gebruik van het kachelhaakje aan de hand van een jakje van het Nederlands Openluchtmuseum.

  • favoriet  0
     

    Het TextielMuseum heeft een grote collectie stalenboeken die onlangs werden gebruikt voor een vergelijkend onderzoek naar streekdracht en stalenboeken in Brabantse en Limburgse musea en archieven. (Een bewerking van een lezing van Renate van de Weijer over de Tilburgse stalenboeken.)

Pagina's