Blog

  • favoriet  2
     

    De vraag wat er nou zo mooi is aan de Surinaamse cultuur leidde bij Jane Stjeward-Schubert tot een zoektocht, in Nederland en Suriname, naar haar roots. Ze ontdekte niet alleen een bron van kennis maar ook haar liefde voor Surinaamse streekdracht en legde daarmee de basis voor een bijzondere verzameling.

  • Blog Modemuze Dansen in kraplap Arnemuider dracht. Foto Myrthe Tielman 1
    favoriet  8
     

    Het Folklor Dansemble Amersfoort (FDA) is een volksdansgroep die optredens verzorgt in binnen en buitenland. Daarbij wordt gedanst in traditionele kostuums, en dus ook in Nederlandse streekdracht!

  • Friese 'Duitse' muts (26004), schenking door erven van Wytske Sjoerdina Johanna Van Stolk-Quintus, collectie Museum Rotterdam.
    favoriet  8
     

    Met zijn uitzonderlijke fraaie kant en vorm week deze keuvel of streekdrachtmuts wel erg af in de collectie van Museum Rotterdam. Daarom werd er besloten om deze maar eens grondig onder de loep te nemen. Want is het wel een keuvel?

  • Toefmuts voor de rouw, collectie Jacco Hooikammer.
    favoriet  13
    1

    Ook in de dracht wil je er niet net zo bij lopen als je moeder of oma. De vorm van de toefmuts is door de jaren heen zo veranderd dat de punt op het voorhoofd rust. Om intensief en kostbaar schoonmaakwerk te voorkomen, hebben de streekdrachtdraagsters iets bedacht...

  • Afb. 1: Houten pop met sitsen schort en mutsje, met zilveren tasbeugel, Bauke Wijngaarden, 1742. Fries Museum Leeuwarden | collectie Koninklijk Fries Genootschap
    favoriet  6
     

    Vandaag de dag dragen we schorten alleen nog voor de barbecue of achter het fornuis, maar in de 18de-eeuw was het een écht mode item. Vooral als deze gemaakt was van sits! Van sierschort tot huismuts, een sits accent was onmisbaar in de garderbobe van een Fries.

  • Afb. 1 Opstelling van de Friese Kostuums van koningin Wilhelmina en Juliana op Paleis Het Loo, Apeldoorn. Foto: Tom Haartsen.
    favoriet  8
     

    Gedurende zes weken werkte mevrouw De Vries aan het kanten schort voor het Fries kostuum voor prinses Juliana. Met slechts enkele uren slaap per dag werd de fijne tule met bloemmotieven versierd. De volle overgave werd beloond met bewondering tijdens de overhandiging aan de prinses.

  • Olieverfschilderij, ‘Laarder vrouw’, 1905, Martinus van Regteren Altena. 88 x 68 cm. Inventarisnummer: NOM.3694.OV
    favoriet  10
     

    De Cottingley Fairies zette in 1917 de wereld op zijn kop: was het bestaan van feeën nu bevestigd met het relatief nieuwe fotografisch medium? Het was en is nog steeds verleidelijk om visuele bronnen als leidraad te nemen voor historisch onderzoek naar kleding. Onderzoek naar de Larense Grietje Calis wijst echter wederom uit dat visuele bronnen nooit op zichzelf staan.

  • Een onverknipte shawl en een ‘doekjeswollen kraplap’ van dezelfde shawl
    favoriet  3
     

    Het begon met een wollen shawl uit Canada die zeker in de smaak zou vallen. Streekdracht is bij uitstek een internationale aangelegenheid. Eén van de Staphorster kraplappen in mijn verzameling is daar een sprekend voorbeeld van.

     

  • favoriet  10
     

    De voorbereidingen voor de tentoonstelling ‘Sits: katoen in bloei’ in het Fries Museum zijn in volle gang. Eén van de bijzondere stukken die te zien zal zijn is de zogenaamde ‘West-Indische Compagnie-rok’.

  • Afb.1 Twee meisjes in Marker streekdracht. Het rechter meisje is in zware rouw. Ingekleurde ansichtkaart uit de collectie van het Nederlands Openluchtmuseum (N.11979)
    favoriet  5
     

    Jacco Hooikammer schrijft over Nederlandse streekdracht zodat de kennis hierover levend blijft. Bij de Marker streekdracht bijvoorbeeld, draagt men mutsen die bestaan uit maar liefst zes onderdelen. Tijdens de zware rouw wordt bij kinderen aan die zes onderdelen zelfs nog een onderdeel toegevoegd. Meer hierover in de blog ‘Een bijna vergeten rouwgebruik op Marken’.

Pagina's