Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

Handtas van metalen kralen, Pierre Cardin, 1970-1980, Frankrijk.

Le

Vanaf de 20ste eeuw gaat de populariteit van de kralentas gepaard met heruitvindingen van deze klassieker. Nieuwe patronen, een nieuwe afzetmarkt of een geheel nieuwe mode kon de interesse in kralentassen doen opleven. Ondanks dat kralentassen af en toe uit de mode zijn, blijken ze een terugkerend verschijnsel.

11 mrt 2015

In de jaren 1930 was het helemaal hip om er een te hebben; een tas gemaakt van een oudere mof. Dat klinkt misschien duurzaam, maar het zwarte astrakan bont waarvan deze tas gemaakt is heeft een wat minder mooi verhaal.

18 feb 2015

Bij begrafenissen draagt men zwart, dat is eeuwenlang zo. Tot halverwege de twinitigste eeuw werd er echter ook vaak getrouwd in een zwarte jurk.

Still van Manuel Broekman als Bram Wagtmans in 'Feuten'.

12 nov 2014

De das is een symbool van fatsoen en status, maar ook bestempeld als onding, een ware beknelling. Niet voor niks zijn mannen steeds minder vaak dassen gaan dragen. Desondanks blijven ze populair bij zakelijke, formele en feestelijke gelegenheden. Waar komen ze eigenlijk vandaan, die dassen?

Lijfje-bustehouder, 1890-1910, collectie Amsterdam Museum.
    Le

De periode rond en vlak na 1900 vertoont twee uitersten in het modebeeld. Aan de ene kant de...