Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

• Blog
    De tentoonstelling It’s a Men’s World is van 11 maart t/m 27 augustus 2017 in Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam te zien.

19 mrt 2017

In het Tassenmuseum Hendrikje is van 11 maart tot 27 augustus 2017 de tentoonstelling It's a Men's World te zien. Omdat mannen door de eeuwen heen altijd diverse soorten tassen hebben gedragen bekijken we in deze driedelige serie over mannentassen de vraag Fashion or Function? In deel 1 kijkt Leonie Sterenborg, conservator in het Tassenmuseum Hendrikje, voor ons naar zakken in mannenkleding, jachttassen en sporrans.

• Blog
    Detail van een gebreide katoenen reticule met kralen, ca.1820, Duitsland, Tassenmuseum.
    30 aug 2016

De populariteit van kralentassen kent verschillende hoogtepunten sinds de introductie van Franse en Venetiaanse glaskralen voor accessoires in de 18de eeuw. Het kostbare en verfijnde vakmanschap kreeg in de 19de eeuw echter concurrentie door goedkopere productiemethoden.

• Blog
    Detail Kralenhandtas, 1920-1930, met kunststof beugel, collectie Bertrand Fried.

19 aug 2016

Het beeld dat wij nu hebben van kralentassen is dat ze toch wel wat ouderwets aandoen. Maar er waren verschillende momenten in de modegeschiedenis dat een kralentas juist het toppunt van hipheid was. Een belangrijke producent van kralen was Fried Frères.

Le

Tot de jaren 60 van de vorige eeuw ging je eigenlijk niet naar buiten zonder hoed of pet. Een heer was herkenbaar aan een hoed, een man aan een pet, dat was de ongeschreven regel. Bij elke soort pet hoorde een beroep.

Le

Ondanks dat niemand zich eraan lijkt te houden, blijven goede voornemens hardnekkig opduiken zo aan het begin van het nieuwe jaar. Stoppen met roken, meer familie en vrienden zien, en die paar extra kilo’s eraf. Voor dat laatste bestaat al eeuwenlang een effectief middel om er goed uit te zien: het korset.