Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

• Blog

Had jij er ook zo één? Ik wel, maar ik ben hem helaas kwijtgeraakt. Hetty Janssen kreeg hem al...

• Blog
    Armband van hergebruikte boekbeslag, 1943, Collectie: Nederlands Openluchtmuseum, inventarisnummer Z.2-55

Hergebruik en retrostijlen zijn in de mode. Maar dat is zeker niet iets van de laatste tijd! Ook in de vorige eeuw werd er herbruikt en vermaakt om zo modieuze sieraden om de pols te kunnen dragen.

27 jun 2018

Sieraden zijn onlosmakelijk verbonden aan de streekdracht. Sommige sieraden hadden een praktische functie, zoals het vastzetten van de muts of de broekklep, maar veel sieraden zijn ook echte pronkstukken, gemaakt met edelmetalen en -stenen.

18 mei 2018

Het tonen van rouw in je dagelijkse kleding is bijna niet meer in gebruik, maar in de streekdracht komt het nog wel voor. Ook rouwsieraden beroepen zich binnen de streekdracht op traditie, maar na de industriële revolutie worden er wel nieuwe materialen gebruikt.