Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

Filter

Habit à la francaise en anatomisch model van scheefstand

26 sep 2018

Vorig jaar tijdens de tentoonstelling van Modemuze in de OBA  gaf Bianca du Mortier de lezing “...

18 mei 2018

Het 'machine-denken' van de 19de eeuw leverde veel vernuftige apparaten op, die het leven zouden vergemakkelijken en versnellen. Door uitvindingen als de McDowell patroontekenmachine en snelpatronen kon het werk van de naaister ook veel sneller worden gedaan.

Afbeelding uit 'Meisterwerk des Schneiders'. Bron: Roy Verschuren.

17 mei 2016

De extremiteit van aangeboren lichaamsafwijkingen zwakt tegenwoordigd steeds verder af. Écht verdwijnen doet het echter nooit en ook op latere leeftijd kan door ziekte of een Bourgondische levensstijl het lichaam extra eisen stellen aan kleding. In zulke gevallen komt het vakmanschap van de kleermaker extra uit de verf.

Afbeelding uit Der Zuschnitt für die Herrenschneiderei

26 apr 2016

Als kleermaker is al bij het maatnemen belangrijk het lichaam te observeren en specifieke lichaamskenmerken te noteren. Het aanbrengen van veranderingen in het kledingstuk, die na de pas moeten worden gemaakt, wordt in vakkringen 'pomp' genoemd.

Binnenwerk aan het voorpand van een jasje. Foto: Roy Verschuren.

5 apr 2016

Vroeger werd er geregeld gebruik gemaakt van allerlei losse hulpmiddelen om het lichaam te corrigeren. Tegenwoordig worden in de kleermakerij nog steeds foefjes toegepast om de gebruiker voor specifieke doeleinden zo ideaal mogelijk voor de dag te laten komen. Een vioolspeler gebruikt zijn kleding namelijk anders dan een ober.

Wampen hoofdbeeld

6 okt 2015

Er wordt beweerd dat de principes van Henry Wampen ten grondslag liggen aan de betere patroontekensystemen uit de 19de eeuw. Hoewel Wampens naam praktisch in de vergetelheid is geraakt, werkt de hedendaagse kleermaker nog dagelijks vanuit zijn gedachtengoed.

19 aug 2015

Bij de keuze van het patroonsysteem is het belangrijk om te weten of de nadruk komt te liggen op uitstraling of op historische correctheid. Maar uiteindelijk is het 't belangrijkste hoe de maker ermee omgaat. Naast de technische systemen, blijft het maken van kleding vormgeving op het lichaam. En ieder lichaam is anders.

Facsimile van 19de en 20ste eeuwse patronenboeken. Bron: Roy Verschuren.
    6 aug 2015

Van oudsher was de kennis van de kleermaker zijn kapitaal – patronen werden niet zomaar gedeeld. Dit maakt het historisch kleermaken vandaag de dag op zijn minst een uitdaging. Kleermaker Roy Verschuren is expert op het gebied van historische patronen en begeleid de enthousiaste beginner – of gevorderde – door de wereld van patroonsystemen. Stap 1: Het vinden van (geschikte) historische patronen.