Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

Filter

• Blog

Een korset inrijgen: lange tijd was dit voor veel vrouwen een van de gewoonste zaken van de wereld. De geveterde achterkant is een van de kenmerkende aspecten van een korset en lijkt misschien een vanzelfsprekend gebruik. Toch is het niet zomaar een kwestie van de veter door alle gaatjes rijgen.

• Blog
    Modeprent uit 1805: A lady in court dress, Pub. by Tabart & Co. June, 1805, Bond Str.. Bron: Janeaustensworld.

Ondermode-expert Dirk-Jan List was een dagje in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum om mee te werken aan de beschrijving van de crinolines. Tijdens het terugleggen van enkele objecten, trokken we per ongeluk de verkeerde la open. En wat kwam daar tevoorschijn? Twee prachtige achttiende-eeuwse paniers waarvan we het bestaan niet afwisten.

• Blog
    Bovenkleding in miniatuur. De vinger geeft de schaal van het kledingstuk aan. Foto: Judith van Amelsvoort.

Miniatuurkleding is een belangrijke informatiebron om gaten in de kostuumgeschiedenis op te vullen: vaak zijn de miniaturen zo goed gemaakt dat ze veel kunnen vertellen over kleding die 'in het groot' bijna niet bewaard is gebleven. Zo zijn er 17de en 18de eeuwse poppenhuizen, waarvoor zelfs het ondergoed voor de poppen of de kleding van het dienstpersoneel tot in detail is uitgevoerd.

• Blog
    Costumière Corina van der Linden onderzoekt een 18de eeuwse japon van het Amsterdam Museum. Foto: Judith van Amelsvoort.

Costumière en Napoleontisch re-enactor Corina van der Linden-Otten bracht onlangs een bezoek aan het depot van het Amsterdam Museum voor haar onderzoek naar laat achttiende- en vroeg negentiende eeuwse japonnen.

• Blog
    Mof van zilvervos in doos, 1950 - 1970, Amsterdam Museum.

De prachtige, aaibare mofjes in de collectie van het Amsterdam Museum laten je bijna vergeten waar het bont vandaan komt. Totdat eentje je opeens aankijkt!