Blog

  • Backstage bij Moschino’s presentatie van de Herfst/Winter collectie 2018. Foto: Giacomo Cabrini.
    favoriet  5
     

    Van buitenaards spray-on fabric tot de nu toch wel oude-vertrouwde rits. In de 20ste eeuw stapelden de vernieuwingen in de mode zich maar op!

  • Hoedendoos met twee opklapbare hoge hoeden, 1840-1900, vervaardigd door Austen Reed Ltd. (Engeland) en Woodrow (Londen), collectie Amsterdam Museum.
    favoriet  1
     

    De hoge hoed was rond 1900 onderdeel van het kostuum van een heer in betere kringen. Prachtig voor op straat, maar minder handig om de hele tijd mee te dragen. Een gat in de markt dus!

  • Tison & Taylor, Barbapapa redt de dieren, 1974/2003: ‘Ze zijn nog niet weg of er komen al weer andere jagers aan. Op zoek naar bont en andere kostbaarheden. Ook Barbabob is in gevaar!’
    favoriet  5
     

    Gruwelijk maar soms toch ook wel beestachtig mooi: bont. Onze voorouders hadden er geen problemen mee zich te wagen in een vossenvachtje of apenbontje, tegenwoordig ligt dat natuurlijk wel anders. Maar ja, dat veranderd de geschiedenis niet...

  • Voorpagina collectieboekje 'Ondersteboven. Historische onderkleding' van het Amsterdam Museum.
    favoriet  10
     

    Crinolines, korsetten, grote lange onderbroeken: historische onderkleding blijft boeien. Hoewel bekendheden zich nu dikwijls in hun ondergoed op het podium wagen, werd onderkleding vroeger nooit zo in het openbaar gedragen. Hoe kom je er nou achter welke kleding er bij de historische ondermode hoorde?

  • Amerikaanse BH advertentie, 1951, Permalift. Bron: Pinterest.
    favoriet  18
     

    Van hooggesloten tot free the nipple: het decolleté heeft door de jaren heen veel teweeg gebracht. In deze tweedelige serie wordt de ontwikkeling van borsten in de mode ontbloot.

  • How to get that “marry-a-millionaire” LOOK!, ca. 1950.
    favoriet  14
     

    Van mono-boezem tot schuilplaats van de duivel: het decolleté heeft door de jaren heen veel teweeg gebracht. In deze tweedelige serie wordt de ontwikkeling van borsten in de mode ontbloot.

  • favoriet  3
     

    Een korset inrijgen: lange tijd was dit voor veel vrouwen een van de gewoonste zaken van de wereld. De geveterde achterkant is een van de kenmerkende aspecten van een korset en lijkt misschien een vanzelfsprekend gebruik. Toch is het niet zomaar een kwestie van de veter door alle gaatjes rijgen.

  • Modeprent uit 1805: A lady in court dress, Pub. by Tabart & Co. June, 1805, Bond Str.. Bron: Janeaustensworld.
    favoriet  3
     

    Ondermode-expert Dirk-Jan List was een dagje in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum om mee te werken aan de beschrijving van de crinolines. Tijdens het terugleggen van enkele objecten, trokken we per ongeluk de verkeerde la open. En wat kwam daar tevoorschijn? Twee prachtige achttiende-eeuwse paniers waarvan we het bestaan niet afwisten.

  • Jean Paul Gaultier, Fall 2008 Couture, look 53. (Bron: Vogue.com.)
    favoriet  4
     

    De ontwikkeling van de crinoline begon met een behoefte aan lichtere ondersteuning van de heersende mode. Door concurrentie onder producenten en technologische ontwikkelingen werden de onderrokken bereikbaar voor alle klassen. In de twintigste eeuw dient de crinoline vooral als inspiratiebron voor ontwerpers of als uitingsvorm binnen subculturen als de Steampunkbeweging.

  • Bovenkleding in miniatuur. De vinger geeft de schaal van het kledingstuk aan. Foto: Judith van Amelsvoort.
    favoriet  5
     

    Miniatuurkleding is een belangrijke informatiebron om gaten in de kostuumgeschiedenis op te vullen: vaak zijn de miniaturen zo goed gemaakt dat ze veel kunnen vertellen over kleding die 'in het groot' bijna niet bewaard is gebleven. Zo zijn er 17de en 18de eeuwse poppenhuizen, waarvoor zelfs het ondergoed voor de poppen of de kleding van het dienstpersoneel tot in detail is uitgevoerd.

Pagina's