Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

• Blog
    Afb. 5 – Bijschrift: Eigen creatie van een hoed, circa 1850-1865. Fotografie Le P’tit Photographe / Fabrice Dumont. | Beleef het Verleden. Verborgen dracht in de schijnwerpers, archeologie, archeologische textiel, 19e eeuw, hoeden, hoofddoek, hoofddeksel

20 sep 2020

Voor het project ‘Verborgen dracht in de schijnwerpers’, belicht Martine Teunissen (Beleef het verleden) replica’s gemaakt naar aanleiding van archeologische textielvondsten. In deze blog post deelt Martine over verschillende 19de eeuwse hoeden.

• Blog
    Caspar Netscher, Moederzorg, 1669. Een moeder kamt liefdevol het haar van haar kind.; Beleeft het verleden, Verborgen dracht in schijnwerpers, benenkam, kam, ivoor, koeienbot, hondenbot, replica, namaken, reenactment

26 mei 2020

Voor het project ‘Verborgen dracht in de schijnwerpers’, belicht Martine Teunissen (Beleef het verleden) replica’s gemaakt naar aanleiding van archeologische textielvondsten. In deze blog post deelt Martine het wel en wee tijdens het maken van een benen kam.

• Blog
    Uitleg over wolbewerking aan een filmploeg tijdens het evenement ‘Slag om Grolle’.; Beleef Het Verleden, Verborgen Dracht in de Schijnwerpers, Archeologie, textiele archeologie, 17de eeuw, replica, reenactment, Slag om Grolle

Voor het project ‘Verborgen dracht in de schijnwerpers’, belicht Martine Teunissen (Beleef het verleden) replica’s gemaakt naar aanleiding van archeologische textielvondsten. Leuk om naar te kijken, maar ook om zelf mee aan de slag te gaan! Martine beschrijft in deze blog post hoe je zelf een vroeg 17de eeuwse huik kan maken (vergeet ons vooral niet te taggen als je jouw creatie deelt op social media!)

• Blog
    Modemuze, Martien Teunissen, Beleef Het Verleden, Verborgen Kostuums in de Schijnwerpers, archeologie, textie, textielvondsten, replica, namaken, maakproces, historische kleding, Kasteel Oud Wassenaar, Vera Bos

Als je aan archeologie denkt, denk je mogelijk niet aan kleding. En dat is met een reden! Archeologische textielvondsten krijgen zelden de aandacht die ze echt verdienen. En bijna nooit worden ze in relatie tot kunst- of kostuumgeschiedenis bekeken. Het project ‘Verborgen dracht in de schijnwerpers’ wil daar verandering in brengen.