Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

12 apr 2023

Stond de eerste Nederlandse paraplu-fabriek in Dordrecht? Dat niet, maar Martinot is zeer waarschijnlijk wel de langst bestaande parapluwinkel geweest. De 'affaire' werd opgericht in 1820 en sloot pas bijna 190 jaar later haar deuren, nadat de 84-jarige achterachterkleindochter Mien Gelissen in 2008 overleed en niet werd opgevolgd.

26 okt 2022

In Huis Van Gijn worden kasboekjes van mevrouw Cornelia Johanna Hooghwinkel (1812-1869) bewaard. Zij was een Dordtse dame van stand én de moeder van Simon van Gijn, de stichter van het museum. Onlangs heeft een vrijwilliger de kasboekjes getranscribeerd waardoor ze veel beter toegankelijk zijn.

11 mei 2022

Een van de favoriete onderwerpen van het 'team Slow Fashion' was de verkleedkleding. Een onverwacht subthema van de tentoonstelling en een onderwerp dat veel meer aandacht verdient!

26 jul 2021

Bijna 50 jaar was de mode- en kostuumcollectie van Huis van Gijn onzichtbaar. Pas in 2019 werd de collectie weer getoond op de tentoonstelling Slow Fashion. Het museum is nu ook een partner van modemuze waardoor de collectie nu nog toegankelijker is. Dit artikel is een kennismaking met de collectie voor het 'grote publiek’.

19 jan 2020

Historische kledingstukken zijn perfecte conversation pieces om het gesprek over duurzame mode...