Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

Filter

• Blog
    Resist! Modemuze Marit Eisses. Damesbadpak, katoen, maker en drager onbekend, 1916-, collectie Centraal Museum, Utrecht, schenking 1959, foto Centraal Museum Utrecht,  Adriaan van Dam, inv.nr. 12457001-002

31 aug 2018

Van 100 lagen natte kleding tot naaktzwemmen, en alles daartussenin. De afgelopen 150 jaar is zwemkleding een dramatische evolutie ondergaan, waarin het uiterlijk ervan balanceert tussen functionaliteit en zedelijkheid.

25 mrt 2016

Liefhebbers van kostuumdrama’s zwijmelen graag weg bij de elegante baljaponnen, fonkelende ‘diamanten’ en opgestoken kapsels. Voor kijkers met kostuumhistorische kennis gaat dat wegdromen vaak moeilijker: zij zien vooral rare stoffen, moderne kapsels en te diepe decolletés.

29 mrt 2015

Waar we tegenwoordig op social media laten zien waar we ons dagelijks mee bezighouden, werd dat in de achttiende eeuw gedaan in het haar. Portretten van dierbaren en verwijzingen naar wat in het nieuws is. Eigenlijk is er maar weinig veranderd.