Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

17 jun 2016

Wat hebben mode en architectuur met elkaar gemeen? Beide bieden in eerste instantie bescherming tegen de elementen, maar moeten ook voldoen aan wensen van comfort en smaak.

• Blog
    Kousenband met belletjes. Foto: Alice de Groot.
    19 feb 2016

Museumcollecties zijn een ontuitputtelijke bron van ontedekkingen. Hoewel er door de jaren heen altijd gedocumenteerd is, raken er toch objecten zoek, of blijken er objecten in de collectie te zitten waar men helemaal niet van op de hoogte was doordat het een ‘verkeerde’ titel heeft gekregen. Zo ook deze band met belletje.

3 jul 2015

De bolletjestrui van de Tour de France; mooi of niet? Ontstaan in 1975 – een periode waarin polkadots in de mode waren – en toch voelde niet iedere wielrenner zich destijds even gemakkelijk in de bolletjestrui.

13 feb 2015

Tegenwoordig is er in haast elk kledingstuk wel een etiket verwerkt, maar dat is niet altijd zo geweest. Tot ver in de twintigste eeuw waren labels niet gebruikelijk, en is het voor musea moeilijk om te bepalen wat de herkomst van hun objecten zijn.

• Blog
    Delphos (Peplos), Mario Fortuny, ca. 1914, collectie Gemeentemuseum Den Haag, aankoop 1981, objectnr.: 0634379

23 jan 2015

De losvallende Delphosjurken van Mariano Fortuny choqueerden in de vroege twintigste eeuw, maar kregen al gauw een iconische status. In tegenstelling tot de gemiddelde japon, hadden Fortuny’s jurken een soepelvallend ontwerp dat de natuurlijke lijn van het lichaam volgde. En heel bijzonder: men behoorde Fortuny’s creaties zonder korset te dragen.

24 okt 2014

Vandaag aandacht voor de Ligne Tulipe jurk uit de collectie van het Gemeentemuseum. Deze week is het precies 57 jaar geleden dat de Franse couturier Christian Dior overleed.