Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

20 nov 2015

Onderzoek voor hun eindexamenopdracht bracht twee studentes van de Meesteropleiding Coupeur in het depot van het Gemeentemuseum Den Haag. Hoe ziet het binnenwerk van een herenpak anno 1919 eruit? Hoeveel banen telde een rok omstreeks 1890?

8 mrt 2015

'Hoe komen jullie toch aan al die mooie kleding?' Die vraag krijgt het Gemeentemuseum Den Haag regelmatig. Aan de hand van een schenking van diverse couturestukken van Edgar Vos legt Marije Blaasse dit uit.

balboekje

28 nov 2014

Het Gemeentemuseum krijgt regelmatig vragen over een stuk uit de collectie. Zo ook over balboekjes. De balboekjes uit de periode 1900-1915 vormen een interessante bron over hoe een bal verliep in die tijd.

31 okt 2014

Een bijzondere vondst vlak na de opening van de tentoonstelling Romantische Mode, Mr. Darcy meets Eline Vere (2014-2015) in het Gemeentemuseum Den Haag. Deze kraag, een zogenaamde 'Berthe', werd ooit zo goed opgeruimd in het depot dat hij jaren onvindbaar was. Maar wat is een berthe?