Laat je inspireren door kennis en vakmanschap van onze Modemuze community

Filter

B3. Modemuze Blog Mieke Albers Fries Museum Borst Afb. 1

21 jun 2019

Een tentoonstellingsposter uit 1987 was de perfecte match voor de bestudering van de borduurtechnieken van de borst. In deze blogserie geeft textielrestaurator van het Rijksmuseum​ Mieke Albers een kijkje achter de schermen in het onderzoek naar deze vroeg 17de-eeuwse ‘borst’. Blog #3 gaat over het borduurwerk.

B2. Modemuze Blog Mieke Albers Fries Museum Borst Afb. 1

14 jun 2019

‘Om de vezels te identificeren hebben we monsters genomen en bekeken met behulp van optische lichtmicroscopie en Hirox-microscopie.’ In deze blogserie geeft textielrestaurator Mieke Albers een kijkje achter de schermen in het onderzoek naar een vroeg 17de-eeuwse ‘borst’. Blog #2 gaat over de garens, vezels en kleurstoffen.

Mieke Albers Borst Fries Museum blog Modemuze. Afb 1.
    7 jun 2019

‘Een lap van kostbare stof vroeger door vrouwen op de boezem gedragen’: een heldere uitleg van Van Dale. Diepgaand onderzoek naar een vroeg 17de-eeuwse ‘borst’ laat zien waarom zo'n kledingstuk zo kostbaar was. In deze blogserie geeft textielrestaurator Mieke Albers een kijkje achter de schermen.