Stones Stories: sieraden geïnspireerd door Berbercultuur én Amsterdam

Fatima Essahsah, ontwerper Stones Stories.

Een bezoek aan Marrakech was voor Fatima Essahsah de start van wat inmiddels in uitgegroeid tot een eigen sieradenlijn onder de titel Stones Stories. Sieraden, geïnspireerd door de geuren, kleuren en verhalen uit zowel haar woonplaats Amsterdam als de Berbercultuur.

Bijzondere 'bosslady'

Een jaar geleden leerde ik Fatima Essahsah (32) kennen, toen ik me aanmeldde voor het Amsterdam Fashion College (AFC). Mijn droom was om mijn eigen bedrijf te beginnen en AFC heeft mij geholpen om de eerste stappen in de modewereld te zetten als ondernemer. Daarin heb ik een groot voorbeeld gehad aan Fatima, die naast haar eigen productiebureau, ook nog haar eigen sieradenlijn Stones Stories heeft. Als je het mij vraagt, is Fatima de definite van een bosslady.

Na haar studie ‘culturele en maatschappelijke vorming’ aan de Hogeschool van Amsterdam besloot ze om haar eigen bedrijf Bureau Yan (voorheen Fanz Productions) op te richten. Al ruim negen jaar werkt ze met verschillende organisaties die diversiteit in de culturele sector nastreven. Daarnaast werkt ze ook als ondernemersadviseur, dagvoorzitter en storyteller. Maar dat is niet alles, Fatima heeft sinds 2013 haar eigen sieradenlijn, Stones Stories. Sieraden die geïnspireerd zijn op de rijke Berbercultuur. Ik mocht haar net voor het nieuwe jaar spreken over het ontstaan van Stones Stories, haar inspiraties en nieuwe aanpak van storytelling voor alweer de derde collectie.

Als ondernemer ben jij de afgelopen jaar een ontzettend groot voorbeeld voor mij geworden. Maar voor de mensen die jou nog niet kennen, wie is Fatima Essahsah?

"Wat lief, Sofia! Dat betekent oprecht heel veel voor mij om dat zo te horen. Ik ben zelf ook op mijn 22e begonnen met het ondernemerschap. Als je mij vraagt wie ik ben, dan ben ik de Fatima van de afgelopen tien jaar. De afgelopen tien jaar was een reis naar mezelf. Het was vallen en opstaan. Maar ik heb mezelf ook compleet losgelaten. Ik heb me niet laten beïnvloeden door een thuissituatie of wat een ander denkt. Ik heb mezelf die tien jaar de kans gegeven om risico's te nemen. Dus als je mij vraagt: 'wie is Fatima?', dan is Fatima echt een persoon die risico's durft te nemen.

Artiest Roufaida draagt Stones Stories. Fotografie: Landa Penders, MUA: Maud Zoutenbier, styling: studio.xo / kleding Margootjes Vintage.
Artiest Roufaida draagt Stones Stories. Fotografie: Landa Penders, MUA: Maud Zoutenbier, styling: studio.xo / kleding Margootjes Vintage.

Daarnaast is Fatima ook iemand die alles en iedereen accepteert én respecteert. Ik denk ook dat dat mij de ruimte geeft om alles in mijn hoofd te creëren. Als je alles accepteert, kan je alle verhalen aanhoren, wat ook weer kan werken als inspiratie. Als ik van tevoren de deur dicht zou doen voor iemand, omdat hij of zij niet in mijn straatje lijkt te passen, dan zou ik mezelf kwaad doen. De mensen die ik in die 10 jaar heb ontmoet, hebben mij allemaal onbewust geïnspireerd in mijn werk.

Maar, ik ben ook iemand die veel te veel hooi op zijn vork neemt, en er zijn heel veel grijze haartjes bij gekomen in de afgelopen tien jaar.

Ik ben een beetje een workaholic. Ik kan zelfs in mijn vrije tijd genieten van het nadenken over mijn werk. Ik weet niet of ik daar trots op moet zijn, maar dat is wel Fatima.

Ik ben ook al ruim 9 jaar eigenaar van Bureau Yan, een project- en adviesbureau. Wij zijn als bedrijf inzetbaar voor verschillend maatschappelijk vraagstukken in Amsterdam. De basis voor Bureau Yan is om meer diversiteit te creëren in de culturele sector. En daarnaast ontwerp ik sinds 2013 sieraden voor Stones Stories."

Culturele maatschappelijke vorming: dat is geen artistieke opleiding. Hoe ben je op het idee gekomen om sieraden te gaan maken?

"Toen ik voor het eerst in Marrakech was, waar het culturele erfgoed nog steeds in stand wordt gehouden, was ik meteen verliefd. Ik kom zelf uit Al Hoceima, maar als ik daar was, zag ik heel weinig van de lokale cultuur. Er is heel weinig behouden en dat heeft natuurlijk met de geschiedenis te maken.

Er was nooit ruimte, tijd en geld geweest om die dingen te verzamelen en er bijvoorbeeld een museum van te maken. Maar in Marrakech is dat nog zo goed te zien, omdat je daar natuurlijk ook de Joodse wijken hebt waar lokale ambachten nog letterlijk te zien is. Toen ik dat allemaal voor eerst zag, was ik op slag verliefd. Ik dacht: 'dit wil ik ook met anderen delen.' Maar het idee was niet meteen om sieraden te gaan maken en verkopen. Ik wilde gewoon investeren een mooi sieraad voor mezelf.

Artiest Roufaida draagt Stones Stories. Fotografie: Landa Penders, MUA: Maud Zoutenbier, styling: studio.xo / kleding Margootjes Vintage.
Artiest Roufaida draagt Stones Stories. Fotografie: Landa Penders, MUA: Maud Zoutenbier, styling: studio.xo / kleding Margootjes Vintage.

Een ode aan mijn moeder

Toen ik terug in Nederland kwam van mijn eerste reis naar Marrakech heb ik me ingeschreven voor een cursus culturele antropologie om onderzoek te doen naar de geschiedenis van Noord-Afrika. Dat leidde uiteindelijk tot een collectie sieraden geïnspireerd op de rijke Berbergeschiedenis. De eerste collectie was een ode aan mijn moeder: Habiba. Heel naïef dacht ik toen: 'ik ben al blij als ik wat verkoop'. De avond van mijn lancering was de helft van mijn collectie uitverkocht.

Met Fanz Productions heb ik me ook nooit bezig gehouden met ambacht. Mijn taak was om de productie zo goed mogelijk te organiseren; het creatieve deel liet ik dan over aan de kunstenaars. Toen ik begon te schetsen voor Stones Stories was dat voor mij best een grote stap. Het was namelijk helemaal uit mijn comfort zone. Ik kan zelf geen sieraden maken. Wat ik wel goed kan is het schetsen van een sieraad op basis van ervaringen en dat kunnen geuren zijn, kleuren die ik zie, maar ook gewoon momenten van stilte. Ik kan op zulke momenten een sieraad ook helemaal voor me zien. Eigenlijk wist ik nooit dat ik dat in me had."

Waardoor denk je dat jouw collectie meteen zo’n groot succes was?

"Ik was blown away van de reacties van mensen. Maar ik wist ook op dat moment dat storytelling zó belangrijk is voor Stones Stories. Ik heb de helft van de collectie die avond kunnen verkopen door het verhaal dat achter de eerste collectie schuil gaat.

De meeste mensen die uitgenodigd waren voor de lancering wisten dat mijn moeder er niet meer was. Ze voelden zich op de een of andere manier verbonden met mijn verhaal en ik heb van veel mensen die avond gehoord dat ze het zo mooi vonden dat ik dit deed voor mijn moeder. Na de lancering kreeg ik een bericht van mijn nichtje, die zei dat ze samen met mijn tante (het zusje van mijn moeder) in tranen mijn verhaal over Stones Stories had gelezen.

Vorig jaar heb je in samenwerking met Modemuze de Sustainable Challange georganiseerd. Ik heb jouw reis richting duurzamere mode op Instagram gevolgd. Beïnvloed jouw kennis over duurzaamheid nu je keuzes voor Stones Stories?

‘’Jazeker! De stenen die ik gebruik voor Stones Stories zijn overgebleven van sieradenmakers of oude sieraden. Heel duurzaam! Mijn sieraden worden gemaakt door een ambachtsman in Marokko die alles op de traditionele manier vervaardigd. Hij gooit ook niks weg!

Hij had een keer een portemonnee voor mij gemaakt van overgebleven kralen. Ik vond dat zó mooi dat ik hem heb gevraagd of hij er meerdere kon maken. Die portemonneetjes zijn bij het Tropenmuseum als warme broodjes over de toonbank gegaan! Mijn oudste zus heeft er nog steeds een en die krijgt elke keer weer leuke complimentjes als ze gaat afrekenen bij de kassa. Dan verteld ze altijd even over Stones Stories en geeft ze een kaartje mee. Uit zulke gesprekken ontstaan dan weer mooie verbindingen.

De sustainable challenge heeft er zeker voor gezorgd dat ik bewuster denk over mijn ontwerpen. Ik wil nu ook bijvoorbeeld meer gaan doen met het overgebleven textiel wat hij nog heeft staan.

Over duurzaamheid gesproken: ik heb laatst weer afgesproken met mijn oude doula. Een superemotioneel, maar leuk gesprek. Ze werkt nu veel met ouders die hun kindje zijn verloren en vroeg mij of ik namens Stones Stories stenen kon verzamelen, die zij weer als symbool kon gebruiken om ouders het verlies van hun kindjes te helpen verwerken. Wat een eer! Ik had nooit durven dromen dat ik ooit zó iets zou mogen doen voor Stones Stories.

Eind 2018 heb je op social media laten weten dat je begin dit jaar weer terug gaat naar Marokko voor een derde collectie! Je trapte dit jaar af met een nieuw logo én een vernieuwde website. Is dat bewust?

‘’Ik wil Stones Stories nu veel meer in harmonie brengen met wie ik nu ben. Toen ik in 2013 was begonnen met Stones Stories was het één en al zoektocht. Een zoektocht naar mijn eigen geschiedenis, naar mijn voorouders.

Na mijn reis was ik helemaal pumped up en wilde ik alles wat ik had gevoeld delen met anderen. Gaandeweg merkte ik dat dat deel een deel is waar ik heel trots op ben, maar ik ben ook de Fatima van nu. De Fatima die is geboren en getogen in Amsterdam. Een echte Amsterdammer die ook weer gek is op simpele Scandinavische stijl. Ik denk dat het nu tijd is om met Stones Stories die twee delen van mij in harmonie te brengen. Ik wil niet helemaal een andere kant op, maar het krijgt net even een nieuw jasje.

Fatima gaat begin dit jaar naar Marokko voor haar derde collectie.

Ben jij benieuwd naar haar reis?

Je kan haar volgen op:

Instagram: @stonestories
Facebook: Stones Stories

Voor haar collecties kun je haar nieuwe website bezoeken: stonesstories.com.

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

5
 
Auteur
Sofia Sabbar onderzoekt en ontwerpt kleding als Marokkaans-Nederlandse, Islamitische millennial. Momenteel werkt ze aan haar eerste collectie, 'the children of immigrants': een ode aan immigrantenouders. Instagram: @zovia.steen.
Datum
7 januari 2019
Doorzoek de website met tags
sieraadsieradenBerber