Schatkamer voor tentoonstellingsmakers: Puck & Hans in het depot

Puck, Hans en Annemarie den Dekker in het depot.

Musea tonen veel van de objecten die zij bezitten tijdens vaste presentaties en tijdelijke tentoonstellingen. Een groot deel van de objecten is niet permanent te zien. Roulerend worden collectieonderdelen getoond. Dat wat bezoekers niet zien, wordt veilig opgeborgen in depots. Deze schatkamers zijn voor bijna elke tentoonstellingsmaker een must see, wie weet wat je toch nog aantreft achter gesloten deuren. Reden om voor de aankomende tentoonstelling 'Puck & Hans - couture locale' een bezoekje te brengen in Amsterdam-Noord waar zich het depot van het Amsterdam Museum bevindt.

Sensatie van originele objecten

Behoudsmedewerker Marjolijn de Bakker en projectleider Valerie Veenvliet ontvangen Puck, Hans en Maarten Spruyt in het depot. Samen bezoeken wij de verschillende depots die zich in het gebouw bevinden. Uiteraard wordt gestart met de kleding van Puck & Hans die het museum bezit. Dan tóch even een blik op de met de hand beschilderde achttiende-eeuwse japon en op de fraai geborduurde charlestonjurken uit de jaren twintig. Van het een komt het ander. Van beeldhouwwerken, meubilair, zilverwerk tot aardewerk: lopend door de depots zien we het allemaal.

Puck, Hans, Maarten Spruyt en Marjolein Hennevanger in het depot.
Puck, Hans, Maarten Spruyt en Marjolein Hennevanger in het depot.

Hoewel de hele collectie online (en met foto’s) toegankelijk is voor publiek, blijft de sensatie van het zien van originele objecten onvervangbaar. Met je neus bovenop spullen om het handwerk, de schildering of details te bekijken, blijft geweldig. Ieder heeft zijn eigen favorieten. Puck blijft hangen bij de sieradencollectie, terwijl Maarten Spruyt weg is van de hoge antieke spiegels. Favoriet van zowel Puck als Hans is het goudkleurige beeld Salomé uit 1952 dat gemaakt is door Hildo Krop (1884-1957), de stadsbeeldhouwer van Amsterdam.

Dé vraag: wat wel en wat niet?

Na uren dwalen en kijken is het genoeg. Veel gezien, veel ideeën. Geïnspireerd door wat we gezien hebben, verlaat iedereen het depot. Het is tijd om alles te laten bezinken. Wat veel, wat mooi, wat aansprekend. Maar ook: wat lastig. Want: er is veel, heel veel dat ingezet zou kunnen worden. Dé vraag die gastcurator Maarten Spruyt - samen met Puck en Hans - moet gaan beantwoorden is: “wat wel en wat niet”? In de zomer zullen we weten of het metershoge beeld Salomé een plek heeft gekregen tussen de kleding van Puck & Hans in de tentoonstelling.

Puck, Hans en Maarten Spruyt in het depot. Foto: Annemarie den Dekker.
Puck, Hans en Maarten Spruyt in het depot. Foto: Annemarie den Dekker.

Crowdfunding

Puck & Hans staan niet alleen bekend om hun exclusieve ontwerpen en spetterende modeshows; ze worden ook geroemd om hun winkel op het Rokin, die een lust voor het oog was. Op het gebied van etaleren zijn Puck & Hans ware kunstenaars. Een etalage kan daarom niet ontbreken in de tentoonstelling. Wij vragen je hulp om dit spektakel mogelijk te maken. Je kunt al helpen vanaf € 10. Uit dank bieden wij je speciale tegenprestaties aan. Alle donateurs worden ook met hun naam bij de etalage vermeld. Op www.voordekunst.nl/puckenhans staan alle details.

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

 
 
Auteur
Hoofdconservator mode, kostuum en kunstnijverheid Amsterdam Museum
Datum
12 maart 2017
Doorzoek de website met tags
Puck & Hans