Must Read: negen boeken over innovatie

Van veranderingen in technologie en consumptie tot de ontwikkeling van smart textiles. Speciaal voor de Modemuze presentatie in de OBA bespreek ik negen favoriete boeken over innovatie. Meer weten? De boeken zijn tot 2 september te vinden op de [email protected] boekenplank.

1. Sarah E. Braddock, Marie O’Mahony, Techno Textiles 2, Revolutionary Fabrics for Fashion & Design.

Hoewel dit boek al meer dan een decennium oud is, vormt het (samen met Techno Textiles 1 uit 1998) nog steeds een interessante opmaat naar recentere literatuur over dit onderwerp. Braddock-Clarke is senior-lecturer aan Falmouth University (UK) en O’Mahoney is visiting professor aan the Royal College of Art (London). Beide hebben samen of apart een hele reeks publicaties over de ontwikkelingen en toepassingen van nieuwe materialen op hun naam staan.

Sarah E. Braddock, Marie O’Mahony, Techno Textiles 2, Revolutionary Fabrics for Fashion & Design, London 2005, ISBN 978-0500512456

2. Marie O’Mahony, Advanced Textiles for Health and Wellbeing.

Het afgelopen decennium heeft het onderzoek naar nieuwe vezels en weefsels met zeer uiteenlopende kwaliteiten, vooral op het gebied van de gezondheidszorg een grote sprong genomen. Individueel aan te passen, gebruiksvriendelijk en comfortabel is de norm in deze innovatieve sector. Behalve professor aan verschillende hogescholen, is O’Mahaney tevens oprichtster van een consultancy die zich sinds 1994 bezighoudt met de toepassing van deze nieuwe materialen.

Marie O’Mahony, Advanced Textiles for Health and Wellbeing, London 2011, ISBN 978-0500515877

3. Rebeccah Pailes-Friedman, Smart Textiles for Designers: Inventing the Future of Fabric.

Dit buitengewoon fraai vormgegeven boek is overzichtelijk ingedeeld en biedt verschillende invalshoeken op het gebruik van smart textiles. In Hoofdstuk 3 worden de ongelooflijk diverse mogelijkheden en hun toepasbaarheid helder uitgelegd: van haute couture tot gezondheidszorg. Als industrieel vormgeefster en oprichtster van een ontwerpstudio besteedt Pailes-Friedman ook aandacht aan de praktische kant van het werken met deze nieuwe materialen, onder andere middels interviews met ontwerpers.

Rebeccah Pailes-Friedman, Smart Textiles for Designers: Inventing the Future of Fabric, London 2016, ISBN 978-1780677323

4. Simon Garfield, Mauve, How one man invented a colour that changed the world.

In 1856 zocht de Engelse scheikundige William Perkin naar een manier om het plantaardige medicijn quinine - dat gebruikt werd bij malaria – op andere wijze te verkrijgen. Tijdens zijn zoektocht vond hij bij toeval de synthetische kleurstof mauvine uit en veroorzaakte hiermee een revolutie. Ververs waren niet langer afhankelijk van soms schaarse en exotische, natuurlijke grondstoffen, maar laboratoria produceerden aniline verfstoffen in de meest uiteenlopende kleuren en nuances. Het verfproces werd hiermee zodanig vereenvoudigd dat het nu ook voor particulier gebruik geschikt was.

Simon Garfield, Mauve, How one man invented a colour that changed the world, London 2002, ISBN 978-0393 323139

5. Andrew Bolton, Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology, (tentoonstelling Metropolitan Museum)

Met het buitengewoon interessante concept van de tentoonstelling – mode waarin traditioneel, ambachtelijk handwerk is gecombineerd met nieuwe technieken zoals 3-D printen, laser cutting, computer modelling etc. - was Metropolitan conservator Andrew Bolton de eerste die aan deze manier van werken aandacht besteedde. Het begeleidende boek staat boordevol prachtige foto’s afgewisseld met interviews met internationale modeontwerpers, waaronder natuurlijk ook Iris van Herpen.

Andrew Bolton, Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology, (tent. Metropolitan Museum), Yale 2016, ISBN 978-1588395924

6. Joy Spanabel Emery, A History of the Paper Pattern Industry: The Home Dressmaking Fashion Revolution.

Na tentoonstellingen over dit onderwerp in FIT (New York, 1997) en in MoMu (Antwerpen, 2003) was het wachten op een boek dat deze geschiedenis op beknopte wijze zou behandelen. Het verschijnen van papieren patronen was samen met de uitvinding van de naaimachine voor de ontelbare thuisnaaisters en huismoeders een enorme vooruitgang. Eindelijk waren ze in staat om snel en eenvoudig (relatief, natuurlijk) kleren te maken voor klant of gezin.

Joy Spanabel Emery, A History of the Paper Pattern Industry: The Home Dressmaking Fashion Revolution, London 2014, ISBN 978-0857858313

7. James Essinger, Jacquard's Web: How a hand-loom led to the birth of the information age.

Wie nu Joseph-Marie Jacquard googelt, ziet meteen allerlei verwijzingen naar het ontstaan van de computer. De in 1752 in Lyon geboren zoon van een wever vond een aantal mechanische aanpassingen uit op het toenmalig gangbare trekgetouw waardoor het weefproces vereenvoudigd werd. Tegelijkertijd bedacht hij een systeem van ponskaarten, dat een deel van de handelingen overnam. In eerste instantie vreesden de zijdewevers in Lyon voor het einde van hun beroep, maar na aanvankelijke scepsis waren in 1812 al 11.000 jacquardgetouwen in Frankrijk in gebruik.

James Essinger, Jacquard's Web: How a hand-loom led to the birth of the information age, Oxford 2007, ISBN 978-0-19-280578-2

8. Jan Hein Furnée, Clé Lesger (red.), The Landscape of Consumption: Shopping Streets and Cultures in Western Europe, 1600-1900.

Deze twee Nederlandse auteurs hebben al talloze publicaties over boodschappen doen en winkelen in Den Haag en Amsterdam op hun naam staan. In dit boek hebben zij collegae uit binnen- en buitenland bijeengebracht die ieder over de ontwikkelingen in hun land (EN, D, F, B, NL) schrijven. Hoewel niet goedkoop, een must-have voor iedereen die geïnteresseerd is in de distributie van modeartikelen en het ontstaan van ‘winkelen’.

Jan Hein Furnée, Clé Lesger (red.), The Landscape of Consumption: Shopping Streets and Cultures in Western Europe, 1600-1900, London 2014, ISBN 1349347191

9. Tentoonstellings catalogus Iris van Herpen, Groninger Museum, 2012

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

3
 
Auteur
Conservator kostuum Rijksmuseum
Datum
1 juni 2018