Mode in een digitale toekomst

Over niet al te lange tijd zal het mogelijk zijn om door de collecties te browsen van de zeven musea die samen Modemuze hebben opgericht. Voor het eerst zullen deze collecties – zij het digitaal – samen doorzoekbaar zijn, waardoor een arsenaal aan mogelijkheden verschijnt.

Was het bijvoorbeeld voor een breed publiek bekend hoeveel Japonse rokken er in de collecties van deze zeven musea te vinden zijn? Of wat een Japonse rok eigenlijk is en hoe consistent de uitvoering van dit kledingstuk in al zijn verschijningsvormen is? Dit voorbeeld zal voor sommige kenners voor de hand liggend zijn, maar er zullen ook oneindig veel vergelijkingen zijn die niemand ooit heeft gemaakt. Hiermee kunnen theorieën onderuit worden gehaald, nieuwe ideeën worden gesmeed, misschien wel revoluties gestart! Soms moet de Modemuzebezoeker nog wel met wat fantasie naar de website kijken, want niet alle afbeeldingen zijn even mooi, duidelijk of inspirerend, maar dat het online staat is al een enorme stap. 

Wel en wee van het internet
Om zo open en bloot de collecties op internet te zetten, is voor musea relatief nieuw. Maar net zoals de internetrevolutie zijn sporen heeft nagelaten in andere takken van de mode- en kostuumwereld – tijdschriften, merken en dragers die alom vertegenwoordigd zijn – heeft iedereen straks via het scherm ook toegang tot het collectieve mode-erfgoed van Nederland. Nog steeds wordt er niet altijd even enthousiast gereageerd op dit idee, maar het is dan ook best gezond om af en toe een kritische vraag af te vuren: dat houdt de geest scherp.  

Links: Mode edit-a-thon in het Centraal Museum, 2013. Rechts: Leerlingen van het Friesland College doen inspiratie op bij collectiestukken uit museale modecollecties

Discussies over de toetreding tot het digitale domein kunnen zich richten op zaken als intellectueel eigendom (wat een geheel nieuwe dimensie krijgt online) en de information overload (waarmee iedereen toch al leek te kampen), maar ook op abstractere begrippen zoals auteurschap (wie mag iets zeggen over bijvoorbeeld mode-erfgoed?), diepgang en duurzaamheid van de te vinden informatie. Waar we dan op uitkomen, zijn zaken waar niet alleen musea, maar misschien wel een hele modesector en haar publiek mee te maken hebben.

Nieuwe relaties en online modenetwerk
Vooral als we deze kwesties toepassen op de rol die een breed publiek, in plaats van een modeprofessionele minderheid, heeft gekregen op het web, lijken de overeenkomsten een vruchtbaar onderwerp van gesprek. Vrijwel elke bestaansvorm binnen de mode, zij het een bedrijf, persoon of instelling bevindt zich op internet door middel van een website en één of meerdere profielen op sociale media. Via het web communiceren zij met hun publiek en in veel gevallen wordt kenbaar gemaakt dat het publiek ook terug mag praten.

Maar in welke gevallen overstijgt deze vorm van communicatie het promotionele karakter en ontstaan er ook daadwerkelijk nieuwe relaties tussen publiek en merk? Welke fantastische mogelijkheden biedt het internet om te netwerken, kennis te delen, te inspireren of informeren, waar de mode- en kostuumwereld én publiek nog meer gebruik van kan maken? 

Jonge mode ontwerpers (boven) en reenactors (onder) doen inspiratie op in museumdepots

Het online bij elkaar brengen van de museale data – collectie-items met foto en beschrijving –, zoals bij Modemuze en Europeana Fashion gebeurt, is een eerste stap richting de vernieuwing die het internet mogelijk maakt. Door verschillende functionaliteiten op de website te bouwen, zoals een aanvullingenveld en deelfuncties, wordt het ook mogelijk voor publiek om te interacteren met deze data. Maar hoe een samenwerking tussen museum en publiek precies tot stand zal komen en welke vruchten dit afwerpt staat nog open. En over de vraag of het internet mogelijkheden biedt om kennis van musea (en publiek) te netwerken met de uitingen van een groot modemerk of internetoutlet kunnen ook nog wel gedachten worden uitgewisseld.

Meepraten
24 – 26 februari 2015 organiseert Europeana Fashion de conferentie Digital Fashion Futures in het MoMu in Antwerpen. Zoals de titel beschrijft, wordt op deze conferentie de toekomst van de online modewereld belicht en besproken door verschillende professionals uit het veld. Modemuze opent op 25 februari de tweede conferentiedag en organiseert de paneldiscussie Virtually Everyone. Prosumers and Fashion Online. Hierbij staan echter niet alleen de sprekers die verschillende sectoren binnen de mode vertegenwoordigen centraal, maar ook het modelievend publiek dat in toenemende mate een eenheid en stem vormt in het digitale slagveld. 

Wie mee wil doen in de discussie wordt hierin aangemoedigd. Ook bij afwezigheid op de fysieke conferentie kunnen vragen aan het panel ingediend worden via Facebook, Twitter of een 'ouderwetse' email. Want dat kan natuurlijk gewoon tegenwoordig.

@modemuze,  #eurfashion15,  [email protected]
 

Zie voor meer informatie over het programma van de conferentie en de workshop 


Moderator en panelleden zijn:

Rachid Naas (Chair en moderator, Fashion Council NL, Pleasantly Odd)
Ninke Bloemberg (Centraal Museum, Europeana Fashion en Modemuze)
Branko Popovic (bankopopovicblog, FASHIONCLASH)
Steven Dahlberg (JFK Magazine)
Michelle Labrague (Center for Fashion Studies, Stockholm University)
Jonathan Chippindale (Holition, UK)

Aanvullingen

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

 
1
Auteur
Freelance projectmanager en onderzoeker publieksparticipatie Modemuze
Datum
17 februari 2015
Doorzoek de website met tags
Digital fashion futures